torsdag 13 januari 2011

BÄSTA SÄTTET ATT NÅ DINA MÅL - TIPS # 3

När du  vet vad och vart du vill, så måste du hela tiden hjälpa till och skapa de rätta förutsättningarna för att komma dit. Vår hjärna är en förunderlig och fantastisk "maskin" som vi inte till fullo förstår oss på ännu. Att den har betydligt mer kapacitet än vi vet om idag, det är man överens om.
Varje gång du tänker en tanke, så bildas en koppling mellan hjärncellerna. För varje gång du tänker samma tanke så blir kopplingen starkare och därmed snabbare. Det blir alltså lättare och lättare att tänka den tanken. Du förstår själv hur tokigt det blir om vi "matar" hjärnan med negativa tankar om oss själva. Inte bra alls.

Istället ska vi hjälpa till och skapa positiva tankar som vi tränar oss på att tänka ofta. Då skapar vi starka och snabba kopplingar för goda tankar istället, vilket självklart är mycket bättre.

TIPS # 3
Använd dig av affirmationer för att nå dina mål och stärka din tro på dig själv och din förmåga. En affirmation är en positivt formulerad fras som du ska upprepa för dig själv i tal eller skrift. Affirmationen ska hjälpa dig att skapa det du vill uppnå eller förstärka det du har. Exempel på affirmationer:

  • Jag klarar av det jag företar mig.
  • Jag är en stark och frisk människa.
  • Min tillvaro förser mig med det jag behöver.
  • Jag är vacker och älskvärd.
  • Min framtid ser fantastisk ut.
Det bästa är om du kan hitta på dina egna affirmationer som du kan formulera så att det passar just dig och dina önskemål. Om du tycker att det är svårt att komma på vad du ska ha för affirmation så kan du låta dig inspireras genom att "googla" efter affirmationer på nätet. Säkert kommer du att  hitta massa förslag som passar dig eller som du kan inspireras av.
När du sedan har formulerat några passande affirmation ska du se till att tänka dem flera gånger varje dag. Kom ihåg att det går lättare och lättare för varje gång. Svårigheten brukar vara att komma i håg att göra det, så skriv gärna ner dem och sätt upp dem på ställen så att du kan bli påmind.
Ett bra tillfälle att tänka/säga sin affirmation är på morgonen precis när du är nyvaken. Då är du avslappnad och hjärnan är väldigt mottaglig.

Här har du:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...