onsdag 17 oktober 2012

STRESSIGNALER ... OCH SÄTT ATT VARVA NER

Att periodvis ha mycket att göra och känna sig stressad är varken ovanligt eller farligt. Problemet är att vi ofta har långa perioder av upplevd stress som tär på oss. Vi hinner aldrig slappna av mellan varven utan kör bara på så mycket det går.
Till slut börjar kroppen säga ifrån.
Den talar till dig och ger dig olika tecken. Några exempel:

  • Du får svårt att koncentrera dig.
  • Du är trött och behöver sova mycket.
  • Du är trött, men kan inte sova alls.
  • Du får ont i kroppen, framör allt i axlar och nacke (spänningar).
  • Du får huvudvärk.
  • Du blir infektionskänslig.
  • Du bli irriterad.
  • Du får ont i magen/magkatarr
  • Du känner dig deprimerad.
Ja tecknen är många och individuella. En del får många symptom och andra bara något eller några få.

Vet du vilka dina signaler är?
Fundera på det, för det är väldigt viktigt att veta. När du i förväg vet kan du mycket lättare förstå varningstecknen.

Mitt första varningstecken när jag har haft en period med hård arbetsbelastning är att jag börjar glömma saker. Framför allt glömmer jag sådant som varit självklart och gått på rutin tidigare - som mina inloggningskoder till telefon, dator, bank på telefon etc. Jag märker bara "helt plötsligt" att jag inte kommer ihåg vilka siffror jag ska knappa in på telefonen exempelvis.
Ofta kan jag ha haft fler och mer diffusa symptom tidigare, som att jag varit trött och känt mig irriterad. Men det är just när jag glömmer dessa självklara koder som min varningslampa börjar  lysa. Då är det dags att dra i handbromsen, och det gör jag direkt.

Stressen i sig är som sagt inte farligt, men när vi upplever den under längre perioder är det inte hälsosamt. Det vi behöver göra är att ta oss tid för att slappna av och varva ner. Många tycker att det känns ironiskt att man ska ta det lugnare när man kanske har som mest att göra. Men faktum är att du kommer att märka att du faktiskt kommer att bli effektivare genom att se till att varva ner och minska din stress. Som du kanske själv märkt är det inte alls ovanligt att vi i stressade situationer fattar dåliga beslut, gör misstag, tappar saker etc. Detta gör att det många gånger tar längre tid att genomföra något än vad det egentligen skulle behöva göra, bara du tog det lite lugnare.

Det behöver inte vara så stort och krångligt att slappna av och minska sin stress. Här är mina favoritsätt:
  1. Jag går och lägger mig i tid (tidigare än vanligt). Sömnen är nämligen den bästa av alla stressmotverkare. När du sover läker både kropp och själ.
  2. Se till att bara göra en sak i taget. När vi har "många bollar i luften" blir det stressigt för hjärnan som hela tiden måste koppla om sig mellan de olika uppgifterna. Genom att fokusera på en sak i taget blir det inte lika ansträngande.
  3. Tar stunder då jag praktiserar Medveten Närvaro. Att bara vara här och nu och under en liten stund helt fokusera på exempelvis en god kopp kaffe eller en vacker solnedgång.
Andra saker som också är bra att göra för att minska upplevd stress är:
  • Motionera. Endorfinerna som produceras i din kropp motverkar din stress.
  • Gå ut i naturen. Naturen är "läkande" för oss och minskar vår upplevda stress.
  • Lyssna på musik som du mår bra av.
  • Gör meditations och avslappningsövningar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...