onsdag 5 februari 2014

Rent, glänsande och lättformat hår med bikarbonat och äppelcidervinäger

Bikarbonat för rengöring och äppelcidervinäger till sköljning
Jag försöker allt eftersom att hitta bra och naturvänliga/ekologisk alternativ inom allehanda områden där vi ofta både belastar naturen och våra kroppar med en massa onödiga kemikalier.
Kosten har varit mitt första och största projekt, men allt eftersom söker jag alternativ inom skönhet- och kroppsvård samt rengöring. Där har vi riktigt stora miljö- och hälsobovar om vi tänker på hur mycket kemikalier vi oftast hittar i dessa produkter.

Riktigt, riktigt glad över att ha hittat på och testat denna enkla och genialiska metod är jag: att tvätta håret med bikarbonat och skölja det med äppelcidervinäger.
Bikarbonatets hälsoeffekter och många användningsområden har jag skrivit om tidigare (du kan läsa om det HÄR).

Bikarbonaten är, tvärt emot vad vi kanske tror, en helt naturlig produkt. Bikarbonat finns i allt som växer och således också i människokroppen. Bikarbonat är bra både in- och utvärtes. Har du exempelvis problem med magkatarr kan du blanda lite bikarbonat i ett glas vatten och dricka. Bikarbonatet neutraliserar den sura magsyran. Har du problem med irriterad, kliande och eksemig hud kan bikarbonat ge lindring och läka.

Att man kunde tvätta håret med bikarbonat och dessutom få ett gott resultat läste jag om för ett tag sedan. Nyfiken som jag är var jag så klart tvungen att prova, och har nu sedan flera månader inte använt traditionellt schampoo och balsam. Det finns liksom ingen anledning när håret blir rent, luftigt och väldigt lättskött av denna kur. Billigt blir det också och tacksamt för både kropp och natur.

Jag blandar 1 tsk bikarbonat (finns att köpa billigt i storpack på nätet - jag har haft min i evigheter och minns inte varifrån jag beställt) med ungefär lika mycket vatten. Denna "röra" gnuggar jag försiktigt in i min hårbotten under ett par minuter. Jag sköljer därefter ordentligt med vatten. Därefter sköljer jag håret med en blandning av 2 tsk äppelcidervinäger blandat med 2 dl vatten (ta inte för kallt vatten då blir det en obehaglig upplevelse om du står i duschen). Jag häller sedan äppelcidervinägret och vattnet över hela håret och låter det sitta ett par minuter. Därefter sköljer jag med vatten.  Äppelcidervinäger är en gammal huskur för blankt och lättskött hår.
Sen är det klart.

När jag använder mig av dessa produkter för hårtvätt har jag inga som helt behov av att använda stylingprodukter. Håret blir naturligt tjockt och luftigt och är lätt att forma med fön om jag vill.
Jag har ju en rejäl kalufs med MYCKET hår, så jag brukar behöva hjälpa till med diverse stylingprodukter för att frisyren ska orka hålla sig på plats (enligt mina önskemål).
Bilden nedan visar håret när det torkat och helt utan några stylingprodukter. Lyckades inte få med glansen så bra dessvärre, men tjockt och lättformat blir det.



5 kommentarer:

  1. Kul att höra att något så enkelt fungerar. Jag har testat och även no poo, men inte riktigt fastnat för det. Jag har använt endast så kallade naturliga shampon med milda tensider det senaste 4 åren så kanske är lite samma sak med mildhet för jag tyckte verkligen det förändrade mitt hår och fick fram lite lockar. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja det finns många bra och naturliga/ekologiska shampoon på marknaden nu, vilket är roligt. Jag har några sådana favoriter som jag tar till ibland också men återkommer alltid till bikarbonatet.

    SvaraRadera
  3. Någon som vet hur färgen påverkas av bikarbonat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som färgar mitt hår några nyanser blondare än min nuvarande naturliga hårfärg märker inte att det blir någon påverkan alls på färgen. Jag vågar inte svara på hur ett mörkt färgat hår påverkas, men det borde inte vara mer "skadligt" än schampoo.

      Radera
  4. Jag älskar allt som naturen ger till oss. Jag fick håravfall. Efter hårtvätten maserade jag med rosmarin vatten i håret och lät det torka. En matsked torr rosmarin i en dl vatten. Kokat 5 minuter, låt det svalna. Håret får fin lyster och stolar sig själv. Håravfall er minskar succesivt. Mjäll försvinner.Tack så mycket för ditt recept.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...