måndag 13 augusti 2012

I SÄNG FÖRE 22 - rätt rytm



Under 14 dagar nu kommer jag här på bloggen att köra UTMANINGEN "I säng före 22". Vi startar i dag och meningen är att du som vill förbättra din hälsa och ditt välmående ska få tips och en massa pepp från mig och alla andra som är med i utmaningen. Skriv gärna en kommentar och berätta hur det går för dig.


Sömnen är livsviktig, det vet vi. Att tvinga någon att vara vaken länge och mot personens vilja är raffinerad tortyr som används för att få fångar att "tala".
Hur mycket vi behöver sova är individuellt. Mellan 6 - 8 timmar brukar vara lagom för de flesta.  
Vi påverkas av ljuset, så på sommarhalvåret behöver vi inte lika mycket sömn som på vintern.


När på dygnet vi sover spelar också roll. Bland annat inom Ayurvedan talar man om vikten av att sova mellan kl. 22 och 02 på natten. Det är nämligen då som din kropp lagar, läker och helar - både fysiskt och psykiskt. Det är också viktigt när du kliver upp på morgonen. Du bör gå upp under vata-tiden som är mellan kl. 2:00 - 6:00, alltså senast klockan 6:00 på morgonen. Då kommer du att vara som piggast när du vaknar. Om du går upp efter 6:00 går tiden över till kapha-tid som står för "långsamhet", vilket innebär att även om du "sover ut" och sover länge kommer att vara trött när du vaknar.
För bästa sömn och hälsa bör du alltså se till att vara i säng före 22 och kliva upp senast 6 på morgonen. 

Jag har själv alltid påstått att jag är en nattuggla. Först blev jag lite trött runt 18- tiden och kände mig halvseg fram till strax före 22, då vände det. Efter 22 kan jag vara hur effektiv och aktiv som helst. När jag väl gått och lagt mig har jag sedan gärna sovit fram till 9 på morgonen, men ändå varit jättetrött när jag vaknat.
När jag nu istället provat att leva efter de Ayurvediska principerna med sänggående före 22 och att kliva upp på morgonen före 6, så är jag så oerhört mycket piggare på morgonen. Helt otroligt!
Det fungerar för mig, nu återstår att se om det även gör det för dig.

Häng med här på bloggen för mera sömn-tips under de närmaste 14 dagarna!

12 kommentarer:

  1. Mycket intressant - jag ska försöka hänga på även om det är svårt att komma i säng så tidigt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Per! Berätta gärna hur det går på vägen. Lycka till!

      Radera
  2. Min man har åkt iväg idag för att fiska uppe i norr så då blir det enklare att komma i säng i tid tycker jag, hakar på under denna vecka i alla fall så får vi se hur det blir med nästa.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Det här är toppen! Jag är med. Nästan lite pirrig inför äventyret att hoppa i säng före 22 :))
    NKV (Nu Kör Vi!)
    Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli jättespännande att höra vad du tycker och känner när du är en bit på väg. Sov så gott :-).

      Radera
  4. En sund vana känns det som, jag hänger på och ger det en chans.

    Försöker lägga mig i tid, och oftast en stund på spikmattan innan jag somnar, började med den igen för en vecka sen och känner nu att jag sover så mycket bättre. Sedan i våras blir det ofta även en mindfulnesövning.

    Har märkt att jag efter semestern och när jag hållt min kost under kontroll, äta LCHF och minimum av gluten (vete) Sover lugnare och vaknar oftast före väckarklockan och är utvilad.

    Ska bli spännande att följa denna utmaning :)
    Tack för allt du delar med dig, läser din blogg varje gång du uppdaterar....

    Kram Aase

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du är med Aase.
      Håller med dig om att kosten också spelar in för om vi får en god sömn. Mer än vad vi förstår.
      Jag gillar också att ligga på spikmattan innan jag ska sova. Sover extra gott efter de.
      Så roligt att höra att du uppskattar min blogg. Tack goa!
      Berätta gärna hur det går för dig med utmaningen.
      Kram Ulrika

      Radera
  5. Det här bara måste jag hänga med på! Lyckades inte första dagen (dvs i går) komma i säng före kl 22 men däremot nog strax efter kl 23 och det kändes bra! Katten väckte mig strax före 6...istället för kl 7 när väckarklockan ringer :-)Och du har rätt Ulrika, jag känner mig mer utvilad fastän jag fick mindre sömn.

    Det blir en ny kväll i dag också!

    Hälsar
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du är med Carina!Låt det ta lite tid om det behövs. Du kan behöva "trappa ner". Målet är att kvällen och stunden innan läggdags ska bli lugn, skön och avslappnad och inte ett stressfyllt moment.
      Lycka till och berätta gärna hur det går.

      Radera
  6. Kul utmaning, den hakar jag gärna på! Kanske kommer det på sikt också att innebära att jag inte behöver sova mitt på dagen, som jag gör vissa dagar då jag är ledig.

    SvaraRadera
  7. Precis de tiderna jag kör när jag jobbar :) /Ewa

    SvaraRadera
  8. Jag är med ändå då man efter sommaren behöver komma i rätt gängor igen! Men efter ett par dagar är jag redan så trött på kvällarna så det är egentligen inga problem och somna! /Ewa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...