fredag 7 januari 2011

BOKA TID MED DIG

Passa på nu medan året fortfarande är ungt och kalendern förhoppningsvis relativt obokad att ge dig själv det utrymme du behöver.
Om det brukar hopa sig med åtaganden och du brukar känna att tiden inte riktigt räcker till till det du vill göra, så är det läge att styra upp det nu. Här är ett par tips:

  • Bestäm dig för tidpunkter och dagar då du vill ägna tid åt dig och något som får dig att må bra; gå till frissan, läsa en bok, få en massage, ta en promenad i skogen eller vad det nu kan vara. Boka in den tiden för dig själv i din kalender nedan nu. Du behöver inte bestämma vad det är du ska göra redan i nuläget, utan skriv helt enkelt in
    U S A
    USA betyder Utan Särskild Anledning vilket innebär tid som är avsatt för dig att göra vad som känns mest aktuellt och vad du behöver för att må bra just då. Om någon slänger en blick i din kalender så tror dom bara att du ska ut och resa ;-).
  • Om det lätt blir för mycket att göra och som bokas in och du vet med dig att i slutändan så står du där med total tidsbrist och ett dåligt samvete för att du inte "syr ihop det" trots att du planerat in det i kalendern, då är det här ett bra tips. Använd dig av olika pennor när du skriver i din kalender. Sådant som är viktigt och inte är förhandlingsbart skriver du in med bläck. Sådant du väldigt gärna vill göra och som du ser fram emot skriver du med röd penna och sådant som du kan tänka dig att göra om tiden räcker till, det skriver du med blyerts så att det lätt går att sudda ut. På så sätt har du koll, och samtidigt möjlighet att korrigera när det behövs.
Glöm inte bort att du kan vara med och tävla om finfina priser genom att länka till min blogg från din. Hittar du något här som du tycker att dina bloggläsare kan få ta del av, så lägger du bara upp en länk hit. Mer om tävlingen, anmälan och regler kan du läsa HÄR.

3 kommentarer:

  1. Hej, jaa du har så rätt. Jag har gått Mindfulness kurs under 2010. Och det har gett mig så mycket. Jag bokar bla in "lediga" dagar i kalendern. När sedan chefen ringer och frågar om jag kan jobba extra kollar jag och - nej tyvärr jag är uppbokad då ;) Och jag har börjat "unna" mig själv olika saker. Tex kurser jag gick 5 olika kurser under 2010 och ska fortsätta under 2011 med allt kul som dyker upp. Här och nu! Kram

    SvaraRadera
  2. Så sant..... det är dock lättare att boka in "stora" saker på "min tid" men så viktigt med de riktigt tomma dagarna.
    Får mig att minnas att det är dags för lite yogamassage snart igen. VIKTIGT att boka in sånt i kalendern. (i alla fall i min)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ditt USA, Ulrika! Det är det jag kommer ihåg bäst från konferensen där du föreläste i Kungsör.

    Det är bara så bäst! USA flera gånger i veckan.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...