tisdag 15 juni 2010

HAR DU HÖGA KRAV PÅ DIG SJÄLV?


Nedan är ett exempel på inlägg från bloggen "Fin Form - 2010" som nu är inne på sin 10:e vecka. En ny grupp av "Fin Form - hösten 2010" kommer att startas upp i slutet av augusti. Är du intresserad av att deltaga kan du läsa mer HÄR.

Är du allt eller inget typen?
Den som tycker att om det inte blir på mitt sätt (som är det perfekta ;-)...), då kan det lika gärna vara.
Tror du kanske också att "alla andra" lever de perfekta liven och har full koll på allt?
Jag kan säga att jag trodde nog att betydligt fler levde perfekta, välordnade och ständigt lyckliga/lyckade liv - innan jag började arbeta som coach. Men desto fler människor jag pratar med, desto mer inser jag att vi alla har våra frågetecken, orostankar och bekymmer i livet. Kanske inte ständigt, men det dyker upp lite nu och då.
Att sträva efter det/den perfekta: kroppen, partnern, barnen, hemmet, jobbet etc. är en utopi.
Du kommer ALDRIG att nå dit. Ditt liv kommer istället att bli en kamp fullt av misslyckanden. Och om du mot förmodan skulle nå något av dina mål i livet och anse det vara perfekt, så kommer du troligtvis snart att ställa nya och ännu mer orimliga krav som är omöjliga att uppnå.

Vi måste lära oss att tänka "good enough". Vi måste tänka att det är helt ok att lyckas "nästan" med något  eller att helt enkelt sänka kraven.

  • Fundera på inom vilka områden du skulle må bra av att sänka kraven på dig själv. Skriv ner dessa områden och skriv också förslag på hur du skulle kunna genomföra detta. (Du behöver inte göra det offentligt här, utan skriv ner på ett papper om du vill hålla det för dig själv).

2 kommentarer:

  1. Har jag höga krav på mig själv? Ja, jajjamensan, japp.
    Jag vill inte vara perfekt eller bäst, men jag vill vara bra. Jag vill prestera bra ifrån mig detta gällande tex. studierna. Men i mitt vardagsliv med vänner och familj så struntar jag i att städa om det finns chans att leka med ungarna istället. Och vi köper inte ny bil för att grannarna gjort det. Vi har inte den mest välstädade tomten, eller huset för den delen, och vi trivs bra med det. Höga krav på mig själv har jag när det gäller jobb eller studier. Hm...

    SvaraRadera
  2. Jösses!
    Detta träffade mitt i prick , Ulrika.....
    Det e sjuttsingen inte lätt att vara mamma/hustru/egenföretagare/trädgårdsmästare..........bla , bla.......
    Ska läsa o kolla lite nogare en annan dag , när jag har mer tid.....
    Nu ska jag laga mat.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...