söndag 5 april 2009

BOKCIRKEL - MINDFULNESS I VARDAGEN del 3

I bokcirkeln nästa vecka och veckan därpå (v. 15 - 16) läser vi kapitel 4 Stress i Ola Schenströms "Mindfulness i vardagen".

Ni som inte är med i bokcirkeln, men är intresserade av mindfulness/Metveten närvaro får gärna ansluta er till bokcirkeln eller vara med och delge era tankar i våra diskussioner. Läs deltagarnas tankar om inledningen och kapitel 1 och kapitel 2 - 3. Du hittar mycket intressant där!


Del 3 vecka 15 och 16.

  • Läs kapitel 4.

  • Prova någon övning på cd-skivan och beskriv hur det gick att genomföra den.

  • Vad i det du har läst känner du igen och/eller håller med om?

  • Finns det något du ifrågasätter?

  • Finns det något du kan ta till dig och använda dig av i framtiden?

  • Känner du igen dig i Schenströms beskrivning av hur vi reagerar vid stress?

  • Finns det stressorer i ditt liv som du faktiskt skulle kunna minska eller helt eliminera bara du blir medveten om dem?

  • Tror du att Mindfulness kan hjälpa dig att hantera din upplevda stress?

Som vanligt ser jag fram emot att få ta del av era tankar kring det ni läser.



2 kommentarer:

  1. Upps, jag läste visst kap 4 och 5. Däremot har jag inte gjort några övningar än.

    Jag håller med om att det ligger väldigt mycket i att hur stressad man blir beror mycket på inställningen. Just nu känner jag mig inte stressad så jag har nog inga stressorer som jag vill bli av med.

    Det jag blir mest stressad av är när jag har för lite att gör apå jobbet. Det stressar mer än om det är för mycket att göra.

    Annat som stressar mycket är små problem som egentligen är detaljer, men som ibland kan växa till jätteproblem i huvudet.

    Jag känner mig inte så jättemotiverad för mindfulness eftersom jag inte känner behov av stressreduktion just nu.

    Jag återkommer med någon kommentar när jag provat någon av övningarna på skivan.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är viktigt att förstå att vi inte fullt ut är "designade" för att leva i den värld vi gör. Vi har skapat ett samhälle som vi egentligen inte klarar av att leva i därför att framför allt våra hjärnor inte har hängt med i utvecklingen. Det kan vara viktigt att förstå det för många människor. Stressen är oundviklig därför att vi helt enkelt inte ska kunna klara av det vi gör. Det handlar alltså inte om okunskap eller oförmåga hos individen, utan snarare om en helt sund och friks reaktion hos dem när de stressar för mycket och kanske till och med börjar må rejält dåligt av det.

    Däremot inte sagt att vi bara ska acceptera att det är så och låta bli att göra något. Det finns metoder att komma tillrätta med stressen. Det gäller att hitta den som passar bäst helt enkelt. Många idag som har provat på Mindfulness träning har tyckt att den har hjälpt dem mycket.

    Jag tycker att det Schenström påpekar med vår brist på tid för återhämtning och vila är jätteviktig. Vi tror att vi bara kan rusa på i full fart med förhopning om att hinna med så mycket som bara möjligt. Tyvärr sätter vi då krokben på oss själva då vi inte förstår att vi faktiskt blir både effektivare och dessutom mår bättre då vi vilar, pausar och gör andra saker.

    Jag har provat de två första övningarna på cd-skivan, men inte fått in någon rutin för att använda dem regelbundet ännu. Övningarna skapar lugn och ro i mig, men jag tror att regelbundenhet skulle göra dem ännu mer effektiva.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...