lördag 10 januari 2009

MER FENG SHUI (OCH HOROSKOP)

Det här blir en fortsättning på mitt förra inlägg om Feng Shui och horoskop.
Nu blir det mer horoskop än Feng Shui dock.

Den kinesiska läraren vi hade på kursen påstod sig vara duktig på att ställa horoskop och erbjöd sig att ställa horoskop på våra familjemedlemmar. Jag är som sagt något av en skeptiker vad gäller horoskop. Eller jag kanske ska säga att jag inte är tillräckligt insatt för att ha en vettig åsikt.

Vår lärare förklarade att hon skulle ställa horoskopen enligt den kinesiska läran (vet inte vad som skiljer den åt från vår västerländska, tyvärr). Jag har tre barn och jag skrev ner deras födelsedata (år de föddes,dag, plats, klockslag). Lite skeptisk som jag var gav jag henne först lappen med data för min äldsta dotter Amanda.

Läraren tittade på siffrorna, antecknade lite på ett papper och gjorde några uträkningar. Sedan började hon berätta om Amanda, hur hon var och vad hon skulle kunna syssla med i framtiden. Hennes beskrivning var till att börja med ganska trevande och kändes "allmän". Jag tänkte att mina farhågor om astrologi skulle besannas - en massa allmänna påstående som med lite vilja kan passa på precis vem som helst. Efter en stund tyckte jag dock att hon kom med några påståenden som faktisk var skrämmande bra beskrivning av Amanda.

När jag sedan stack till läraren den andra lappen hade jag ett litet dolt leende i ena mungipan. Nu skulle jag nämligen testa henne - utan hennes vetskap. Hon fick nämligen födelsedata på min son. Men, vad hon inte visste, som inte framkommer av bara födelsedata, är att han har Downs syndrom. Det innebär att han har andra förutsättningar än vad ett annat barn, född samma datum och tid, har. Jag sa inget om detta, utan satt bara tyst.
Den här gången var läraren tyst betydligt längre. Jag studerade hennes ansikte och såg att hon såg riktigt fundersam ut. Tillslut sa hon:
- Jaaa, det var svårt det här. Konstigt, jag ser inte så tydligt.
Hon antecknade lite på sitt papper och fortsatte sedan.
- Han tycker om att bygga saker, lägga pussel.
Lång tystnad igen, sedan:
- Han har väldigt bra balans och är fysiskt duktig. Han är ovanligt stark (ett typiskt drag för många personer med DS, min kommentar). Men det är konstigt, för jag kan inte se någon tydlig framtid. Jag brukar alltid kunna se något eller några lämpliga yrken för karriär, men jag ser inget nu.
Då förklarade jag som det var. Att min son har Downs syndrom och att det troligtvis var därför som hans horoskop var svårt att ställa. Läraren höll med om att det var orsaken. Hon bidrog med ytterligare några beskrivningar av Max personlighet som, liksom de hon berättat tidigare, var skrämmande likt. En balanskonstnär utan dess like, brukade stå och "surfa" på dammsugaren när vi damsög när han var dryga året och hade lärt sig gå ( I och för sig INTE så typiskt för barn med DS De brukar lära sig gå betydligt senare och ha svår med balansen). Max sinne för byggande och pusslande var också exceptionellt. Ja, allt hon sa var så sant, så sant. Nästan otäckt.

Till sist fick den kinesiska läraren lappen med data för min yngsta tjej, Victoria. Även den här gången lyckades hon pricka in en skrämande exakt beskrivning av minstingen. Vildhjärta sa hon att man i Kina kallade flickor som hon - med mycket vilja, beslutsamhet och framåtanda. Fint namn - V I L D H J Ä R T A.

Så ja, efter dessa två dagar med den kinesiska kvinnan så lärde jag mig inte bara en massa nytt om Feng shui. Jag fick revidera mina åsikter om astrologin dessutom. Åtminstone den kinesiska astrologin...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...