söndag 17 mars 2019

Vegansk Rawfoodkaka med chokladmousse på valnöts- och mandelbotten



En liten, men betoning på liten, läckerbit 😃.
Jag har en liten springform som bara är 11 cm i diameter och som många gånger är helt perfekt att använda när jag ska baka något litet till 2 - 4 personer. Speciellt om jag gör något som är "mastigt" och "bygger på höjden" -  som den här kakan.
Här har jag gjort en rawfoodkaka med botten på valnötter, mandlar och dadlar. Ovanpå det har jag en chokladmousse på avokado, dadlar och kakao. Till dekoration har jag en vegansk havregrädde, frysta körsbär och bipollen.

Blir du sugen på att testa? Här är receptet:

Du behöver:
Till botten:
1 dl valnötter
½ dl mandlar
6 färska dadlar
1 msk kokosolja

Till chokladmousse:
1 medelstor eller 2 små avokados
6 färska dadlar
½ dl kakao

1 dl växtbaserad grädde - jag använd Aito Oat for whippening
körsbär eller andra bär

Gör så här:
  1. Mixa ihop valnötter, mandlar, dadlar (urkärnade)och kokosolja till en jämn smet.
  2. Tryck ut smeten i springformen och ställ in i frysen.
  3. Mixa ihop avokado(s), dadlar och kakao till en jämn smet.
  4. Ta ut springformen ur frysen och fyll på med chokladmoussen. Ställ tillbaka i frysen.
  5. Låt kakan stå i frysen minst 30 minuter.
  6. Vispa grädden och dekorera kakan efter det att du har lossat kanten på springformen.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...