torsdag 9 augusti 2018

Fasta - är det bra för hälsan?


Traditionen att fasta har funnits med oss genom årtusenden och vi har fastat av olika skäl - religion, hälsa, återhållsamhet etc. Det finns också många olika typer av fasta och idag vågar jag drista mig till att säga att det till och med är lite trendigt.
Några av de vanligaste typerna av fasta när vi pratar om fasta av hälsoskäl är:

  • Traditionell fasta: under ett visst antal dagar (från en dag till flera veckor) intar man inte något annat än flytande föda i form av juicer, teer och buljonger. Syftet är att rensa kroppen från toxiner och för många också att gå ner i vikt. Det finns färdiga paket och kurer att köpa eller så kan man själv sätta ihop sina egna drycker under perioden.
  • Periodisk fasta: finns flera olika upplägg. 5:2 innebär att du äter som vanligt fem dagar i veckan och fastar (eller minskar på kaloriintaget under två, behöver inte nödvändigtvis vara i flytande form). Eller så har du vissa timmar under dygnet som du inte äter något alls för att koncentrera födointaget (behöver inte heller vara flytande föda) under ett så kallat "ät-fönster". En av de vanligaste formerna är 16:8 vilket innebär att du inte äter under 16 timmar för att sedan tillåta mat under 8 timmar.
  • Vattenfasta: du dricker enbart vatten under en bestämd tid, allt ifrån en dag till flera veckor.
  • Torrfaste: du varken äter eller dricker under ett visst antal timmar/dygn. Detta verkar vara den senaste "hypen" på fastefronten.
Ja men hur är det nu då? Är fasta bra eller inte?
Ja, det finns inget svar på den frågan som gäller alla. Det beror helt enkelt på vilka vi är och vilka förutsättningar som vi har.
En sanning som gäller alla är dock om Torrfastan - den är INTE bra för någon, oavsett hälsostatus. Det blir en alldeles för stark påfrestning på kroppen som kommer att börja "stänga ner" organ allt eftersom. Den rekommenderar jag inte till någon.

Även Vattenfastan är en väldigt stor påfrestning för kropp och organ. OM du är frisk och inte har några problem med virus i kroppen (många av oss har som ligger latent i kroppen sedan många år) eller har problem med binjurar, njurar och lever, så kan vattenfasta fungera i kortare perioder. Men det är väldigt, väldigt få som den kan lämpa sig för. Och är du säker på att du är en sådan person? Jag skulle inte rekommendera den till någon.

Periodisk fasta innebär att du äter och dricker under ett dygn, bara mer koncentrerat under ett visst antal timmar. Men lite samma sak gäller här. OM du inte har problem med sjukdomar, virus, binjurar, lever och njurar så kan det vara en metod som kan ge både hälsofördelar och viktminskning. Jag har själv ätit enligt min egna variant - 5:2 detox (detoxande mat i mindre mängd två dagar i veckan) och upplevde positiva hälsoeffekter under ett par år. Sedan fick jag problem med gamla virus i kroppen som gav sig till känna. Binjurarna blev känsligare och jag upplevde att det inte längre var positivt för mig att äta mindre under de två detoxdagarna.
Så här gäller det att lyssna på kroppen och känns av hur kroppen reagerar - som alltid! Den är din bästa vägledare.

Traditionell fasta där du intar flytande föda under en begränsad tid kan ge en riktigt hälsoboost då den hjälper kroppen att vila från tung matsmältning och du istället fokuserar på att ge den lättillgänglig näringstät flytande föda. Men återigen, har du en kropp som är stressad av obalanser (virus, binjurar, lever etc.) så kan det bli en för stor ansträngning. Då skapar du ännu mer stress och problem för kroppen som tvingas till en snabbare avgiftning än den klarar av.
Om du är nyfiken på denna typ av fasta, så börja försiktigt och känn efter hur kroppen reagerar. Du kan prova att fasta en förmiddag till att börja med och se hur kroppen reagerar.

Jag lyssnade häromdagen på Medical Mediums radioprogram om fasta som du kan höra på Soundcloud. Han bekräftar många av mina egna tankar och som vanligt får jag lära mig något klokt och nytt också. Lyssna gärna du också om du är intresserad av fasta:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...