torsdag 7 juni 2018

Underbart Sheasmör


Jag är en torrboll. Har alltid varit. Ja jag pratar om min hud alltså.... 😂
Så länge jag kan minnas har jag alltid behövt smörja in mig, både kropp och ansikte. En dag utan ansiktskräm eller hudkräm är helt otänkbart.
Nu har det blivit en naturlig rutin för mig, så jag tänker inte så mycket på det. Tycker till och med att det är ganska rogivande att smörja in kroppen.
När jag var yngre var jag inte så noga med vad jag smorde in mig med. Blev påverkad av reklam och de burkar och flaskor som tilltalade mig. Med åren har jag blivit mer och mer kräsen.
Allt vi smörjer, stryker, tvättar, sprayar och duttar på vår hud går rakt in. Rakt in till kroppens alla organ. Och eftersom jag är noga med vad jag äter för att jag vet att det påverkar min hälsa, så måste jag så klart vara noga med vad jag tvättar och smörjer mig med.
Nu väljer jag ekologiskt och rent i så stor utsträckning det bra går.

Det här är min nya favorit  Sheasmör!
Just det här märket (Out of Africa - Shea Butter Vanilla, klicka för direktlänk) och den här doften (vanilj) är helt gudomlig. Bara naturligt och oraffinerat sheasmör och med äkta vanilj. Såååå krämig och smälter i händerna och på kroppen. Det krävs lite masserande/strykningar för smöret att gå in i huden. Men det mår bara kroppen och lymfsystemet bra av. Resultatet blir sedan en väldoftande, mjuk och spänstig hud som håller sig hela dagen.

Jag använder även sheasmöret i håret. När håret är blött tar jag en liten gnutta på fingertopparna och masserar in. Det hjälper håret att hålla kvar fukten och hindrar uttorkning. Sedan när det är torrt tar jag ytterligare lite grann som hjälp för att forma"hålla ihop lockarna och ge glans.

Sheasmör kommer från kastenjestora nötter som växer på sheaträden som finns i Afrika. I Afrika har sheasmöret används till matlagning, som lampolja och till  hår- och hudvård i flera tusen år. De oraffinerade sheasmöret (köp inte raffinerat!) har antiinflammatoriska egenskaper och hjälper bland annat hud med eksem. Det har en naturlig solskyddsfaktor (låg, mellan 3 - 5 ungefär) och sägs även kunna minska rynkor i ansiktet.
Jag har faktiskt nu under sommaren börjat använda sheasmöret som nattkräm och det är fantastiskt skönt och håller huden mjuk och fin. Vi får väl se om det har en bonuseffekt på rynkorna också 😉.

Sheasmöret som du ser på bilden beställer jag från iHerb (klicka för direktlänk).
Det finns i tre varianter - vanilj som är min favorit, lavendel som jag smörjer mina händer med innan jag ska sova och så en helt utan doft.
Jag har provat några andra märken tidigare, men den här är definitivt bäst hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...