måndag 4 juni 2018

28 dagars helande detox med Medical Medium



Jag körde Medical Mediums cleance/detox tre veckor förr sommaren. Jag startade mitten av juni och jag hade precis börjat läsa boken och var så fascinerad. Jag hade redan bestämt att det skulle bli en ny detoxperiod detta år och då helst 28 dagar som är det optimala. Dock blev det ganska spontant att jag började förra veckan. Men det kändes rätt! Det kommer fortsätta vara varmt och soligt och när det är det är jag inte sugen på varm och lagad mat ändå.

Vad innebär då The 28-Day Healing Clense, som Medical Medium kallar den?
Jo, det innebär att du bara ska äta frukt och grönt i dess råa form (alltså inget uppvärmt och tillagat) eller som juicer, smoothies, sallader etc.
Syftet är att kroppen ska få vila från allt som kan belasta den och istället kunna fokusera på läkning.
Råa frukter och grönsaker innehåller högst andel nyttiga näringsämnen och där är de också i sin mest lättupptagliga form.
Kroppen kommer att få maximalt med nyttig näring varenda måltid. Och eftersom du inte äter kött, processad mat och annat som är svårsmält, så kan kroppen fokusera på läkning istället för matsmältning. Chanserna är mycket goda att du som har problem med just mage och tarm kommer att ha dem i "nyskick" efter detoxen.
Kroppen processar råa frukter och grönsaker snabbt och enkelt. Dessa livsmedel innehåller också levande enzymer, som förenklar matsmältningen.

Även om andra livsmedel, såsom kött, fisk, sädesslag etc. innehåller en del viktiga näringsämnen, så är det tuffare för kroppen att bryta ner dem. Ju mer vi drabbas av sjukdomar och andra överbelastningar, desto tuffare blir det för kroppen att även hantera den svårsmälta maten.
En del menar att det inte är bra för oss att enbart dricka vår föda och att juicer och smoothies därmed inte är optimalt.  De säger att vi måste tugga maten för att matsmältningen ska fungera optimalt. Det stämmer inte riktigt. I varje fall inte om vi tänker på syftet med en detox - att läka kroppen och bli friska.
När vi dricker våra näringstäta juicer och smoothies, och speciellt på morgonen på fastande mage, så tillgodo gör vi oss som bäst alla näringsämnen som vi behöver. Både snabbt och ända in på cellnivå.
Under detoxen äter du också frukt, bär, grönsaker och sallader som du tuggar i dig, så det är inte en renodlad juicefasta.

Under den 28 dagar långa detoxen ska man alltså äta råa frukter och grönsaker. För bästa effekt bör du hålla nere fettintaget också och vara försiktig med salt. Det hjälper levern att göra sig av med gifter.
Efter några dagars detox märkte jag denna gång att jag fick eksemliknande utslag på benen och armarna. Jag fick också en besvärande klåda runt munnen och ögoninflammation. Allt detta kan ses som tecken på utrensning och att kroppen jobbar på att bli av med toxiner (tungmetaller bland annat). Nu när en vecka har gått börjar det lugna ner sig, så det gäller att hålla i om man märker att man först blir sämre innan man blir bättre.

Jag är normalt en kaffedrickar. Min synd i livet 😉.
Dricker inte mer än 2 - 3 koppar om dagen, men njuter av dem.
Nu har jag gett upp kaffet helt - ett måste för en fullständig detox. Kände av liiiiiite huvudvärk de första två dagarna (kan i och för sig varit värmen också....) men nu så är det bra.
Jag mår fysiskt och psykiskt strålande och ser fram emot vecka två.

Om du blir nyfiken på The 28-Day Healing Cleanse och på Medical medium, så förslår jag att du lånar/köper hans första bok Medial Läkning som innehåller massor med läsvärt och intressant som troligtvis kommer förvåna dig om din hälsa. Även de svåraste sjukdomarna kan du läka med hjälp av kosten.....


http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=1622379&g=17415644&url=https://www.bokus.com/bok/9789187505867/medial-lakning/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...