måndag 3 oktober 2016

Till final i Årets Glasögonbärare 2016


Vilken grej!
Jösses så förvånad jag blev när Julia från Specsavers som anordnar tävlingen Årets Glasögonbärare 2016 ringde mig förra veckan och meddelade att jag var en av de tre finalisterna i tävlingen.
Alla vänner och alla som följer mig här på blogg, Facebook och Instagram hade röstat flitigt på mig och ni hjälpte mig med drygt 800 röster. Stort tack för det!!!
Men de som ledde omröstningen hade  runt 5000 röster (!), så jag hade räknat ut mig själv för länge sedan.
Inte tänkte jag på att juryn också gjorde en bedömning, som i mitt fall hjälpte mig att bli topp tre. Fantastiskt!


Det innebär att jag idag, måndag, får åka till Stockholm för att vara med i en modefotografering för tidningen Amelia. En heldag då jag blir fixad, sminkad, stylad och får testa en massa läckra bågar från Specsavers.
Ni som känner mig vet att jag älskar både kläder och glasögon. Och vem vill inte få chansen att bli pimpad för en dag?!?!?!.
Jag tar en massa bilder och delar med mig av här sedan.

Nästa steg i tävlingen är ju att det ska utses EN vinnare som får åka med Specsavers till Tanzania för att vara med som hjälparbetare i projektet #gesyn. Ett fantastisk projekt som innebär att gamla glasögon som vi inte längre använder kan lämnas in till Specsavers. Dessa tas sedan med till Tanzania i början av nästa år och kommer att delas ut till behövande på plats.
Att köpa glasögon i Tanzania är långt ifrån en självklarhet. Både synundersökning och bågar/glas kostar en förmögenhet, Att vi kan skänka våra gamla glasögon är så enkelt för oss och betyder så oerhört mycket för de som får ta emot dem i Tanzania.
Du som jag som har ett synfel/synnedsättning vet hur svårt det kan vara att klara vardagen i många avseenden utan glasögon. Att få ett par glasögon utprovade som ger bra syn kan verkligen göra skillnad. Det kan vara det som gör att någon kan påbörja eller slutföra sina studier. Det kan innebära att man kan arbeta produktiv. Och så klart också att man kan få se och uppskatta det man har runt omkring sig.
Det vore såklart fantastiskt om jag skulle få möjligheten att få vara med om ett sådant äventyr.
Hjälp mig gärna med att hålla en tumme eller två.

Men till att börja med ska jag se till att njuta av en fantastiskt dag tillsammans med de andra två finalisterna Josefin Nylén från Stockholms län och Linnea Jörnheim från Västra Götalands län.
Två ursnygga unga tjejer som verkligen kan bära upp sina bågar.

Det DU kan göra redan nu är att se över om du eller några andra familjemedlemmar, vänner, kollegor etc. har några gamla avlagda glasögon hemma. Samla in dem och gå med dem till närmaste Specsaversbutik. Du kan lämna dina kontaktuppgifter och kommer sedan att få ett meddelande om vem som har fått användning av glasögonen i Tanzania.
Dessutom sponsrar varje Specsaversbutik någon lokal välgörenhetsorganisation - för varje par glasögon som samlas in så skänks en viss summa till organisationen. Gillas!
Och du och jag kan så enkelt hjälpa till.
Läs om projektet #gesyn här!

Titta också på den fantastiska filmen från årets resa som Specsavers gjorde. Där ser du verkligen att glasögonen kommer till nytta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...