fredag 12 augusti 2016

Ungstorkade cocktailtomater


Det enkla är ofta det goda.
Hemma hos mig har vi alltid små ekologiska cocktailtomater för att ha i sallader eller som snacks och tillbehör. Ibland hinns det inte med att ätas upp av olika anledningar och de små sötnosarna blir "torra och skrynkliga" i skinnet. Det är i och för sig inget negativt med det annat än utseendet. Det handlar om att de har förlorat lite vätska.
Men, jag brukar då ta tillfället i akt att göra dem extra delikata genom att torka dem i ugnen.
Det kan man givetvis även göra även om tomaterna inte har börjat bli uttorkade.

Det fantastiska med dessa tomater är dels att smaken blir alldeles fantastisk och "koncentrerad". Dels att tomater som har upphettats faktiskt är en av de få grönsakerna (morot är en annan) som blir nyttigare efter tillagning.
Jag brukar servera mina torkade tomater som ett gott tillbehör, snacks eller blanda dem i en sallad.
De blir magiska på ostbrickan som tillbehör till goda ostar kan tilläggas.

Gör så här:

  • Skölj tomaterna och dela dem på hälften.
  • Lägg dem på en plåt eller i en ugnsfast form och skvätt över lite olivolja. Om du vill kan du även krydda med salt, peppar, örtsalt eller annan krydda. Jag brukar dock vänta med att krydda till efter tillagning då jag lättare kan variera mig efter vad jag ska ha tomaterna till.
  • Ställ in mitt i ugnen som är uppvärmd till 100 - 150 grader. Sätt en träslev eller liknande i ugnsluckan så att den har en lite glipa vilket gör att fukten försvinner.
  • Håll koll på resultatet. För mig brukar det ta mellan 2 - 3 timmar för tomaterna att bli lagom "skrumpna". Gör jag detta på kvällen brukar jag låta dem stå kvar i ugnen på eftervärme till morgonen efter.



2 kommentarer:

  1. Hej kära kollega. Börjar köra viktväktarna i morgon så då ska jag testa denna idé ��
    Tack för tipset ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra! Kul att träffa dig här :-). Lycka till med viktväktarna och berätta gärna vad du tycker om de ugnstorkade tomaterna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...