måndag 15 augusti 2016

Havregrynsgröt med jordnötssmör och banan



Jag är en riktig grötälskare. Men ibland liksom glömmer jag bort vilken suverän frukost, eller för den delen mellanmål eller kvällsmål som gröt är. Men så blir jag påmind på ett eller annat sätt och experimenterar glatt mellan olika grötrecept.
För gröt är långt ifrån barndomens trista havregrynsgröt. I varje fall upplevde jag den som ganska trist vill jag minnas.

Gröt är både snabblagat och enkelt att göra, men kräver dock att du har tillgång till spis (mikro kan gå till nöds, men spisen är bäst). Så det är inte alla morgnar det passar med grötfrukost för mig.
Jag brukar passa på på helgerna när jag har lite mer tid både att laga och njuta av frukosten.
Jag använder gärna havregryn som bas, men experimenterar också med quinoa, bovete eller andra frön/gryn som finns hemma.
Konsten är sedan att smaksätta så att gröten blir både god/smakfull, mättande och nyttig.
Och det är som tur är enkelt att få till.

Gröten du ser på bilden är baserad på havregryn och är smaksatt med banan och jordnötssmör. En gudomligt smakfull kombination som också håller dig mätt länge. Givetvis kan du experimentera även med andra nötsmör.
Inte bara innehållet i gröten, utan faktiskt också konsistensen gör att du håller dig mätt längre har studier visat. Och nog håller vi med om att grötfrukost håller oss mätta och belåtna lite extra länge.

Du behöver:
½ dl havregryn
1 medelstor mogen banan
1 msk kokosolja
1 msk osötat jordnötssmör (jag älskar Vita Pranas)
ca 2 dl havremjölk (eller annan växtbaserad mjölk)

Gör så här:

  • Lägg kokosoljan i en kastrull.
  • Skala bananen, lägg den i kastrullen och mosa den med en gaffel.
  • Tillsätt havregryn, jordnötssmör och ca 1 dl mjölk.
  • Låt koka upp. Koka sedan på svag värme under några minuter.
  • Rör regelbundet och tillsätt mer mjölk när det börjar bli torrt.
  • Koka 3 - 5 minuter. Häll sedan upp i skål/tallrik.
  • Jag toppade min gröt med blåbär, gojibär och jordnötter och serverade med havremjölk. Du kan toppa med de bär eller nötter du föredrar eller har hemma. Experimentera gärna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...