torsdag 7 juli 2016

Kladdkaka- ett kärleksförhållande (vete- mjölk-, och sockerfri)


Det är något visst med kladdkakor. Jag tror aldrig jag har träffat någon som inte gillar kladdkaka. De är så genialiska i all sin enkelhet och smakfullhet. Och lätta att variera också för den som vill.
När jag fick reda på att jag var allergisk mot vetemjöl så låtsades jag ett tag att chokladen i kladdkakan "neutraliserade" vetets negativa inverkan på mig. Bara så att jag skulle kunna fortsätta att njuta av en bit då och då. Men det fungerade såklart inte i längden...
Lite sorgesamt kändes det allt att inte längre kunna njuta av en krämigt chokladig och god kladdkaka. Men sedan insåg jag att det absolut inte var kört för mig och alla andra som inte tål eller väljer att avstå vetemjöl i sin kost. Det är återigen det fantastiska med kladdkakor - de går att anpassa med både innehåll och smak.
Här är en av mina favoriter. Den har svarta bönor som bas, och det är svårt att gissa. Receptet får du nedan.

Fler recept på både mer och mindre hälsosamma kladdkake-varianter hittar du på my Taste:
Du behöver:
1 paket kokta svarta bönor (ca 400 g)
2 ägg
1 dl bovetemjöl
½ dl kakao
20 torkade dadlar
3 msk kokosolja
4 msk starkt kaffe
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 krm salt

kokosolja + riven kokos till att smörja formen

Till garnering:
Om du vill garnera kakan kan du vara hur kreativ som helst. Jag valde hallon och ringlade över smält mörk choklad (70%).

Gör så här: 
Skölj bönorna i kallt vatten och lägg dem i en matberedare. Knäck ner äggen och lägg i dadlar, kaffe och kokosolja. Mixa ihop till en jämn smet. Blanda bovetemjöl, kakao, vaniljpulver, bakpulver och salt i en skål. Häll mjölblandningen i matberedaren och mixa ihop ordentligt.
Smörj en springform med kokosolja och riven kokos.
Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader i 15 minuter.

Dekorera kakan när den svalnat om du vill, annars är den god att äta som den är. En klick kokosgrädde smakar toppen till och bär i alla former, så klart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...