torsdag 7 juli 2016

Kalasgod Färslimpa på svarta bönor


I går kväll lagade jag köttfärslimpa till familjen, men själv blev jag sugen på köttfärslimpa utan kött.... Resultatet blev denna fantastiskt goda färslimpa som blev riktigt smakfull. Kommer bli en favorit här hemma.
Den innehåller svarta bönor, kokt potatis och ägg och ger i och med det bra med näringsämnen och fibrer. För att sätta lite extra smak tillsatte jag ett par vitlöksklyftor, salt och peppar och konsistensen blev bra med hjälp av havreprotein och psylliumfröskal.
Riktigt, riktigt god blev den. Ser ut som en brödlimpa och faktiskt så går det alldeles utmärkt att äta den som bröd också med bara lite smör på eller något annat pålägg du gillar.
Jag lade några skivor i matlådan till morgondagen och tänker äta den till en grönsallad.

Du behöver:
1 pkt Zeta ekologiska svarta bönor
3 kokta, kalla potatisar
2 ägg
2 vitlöksklyftor
1 msk Havreprotein från Helhetshälsa
1 msk Psylliumfröskal från Helhetshälsa
salt och svartpeppar

Gör så här:

  1. Öppna förpackningen med bönor och skölj dem i en sil. Lägg dem sedan i en matberedare (eller en skål om du vill mixa med mixerstav).
  2. Tillsätt potatisarna, äggen, vitlöksklyftorna, havreproteinet och psylliumfröskalet.
  3. Mixa ihop till en jämn smet.
  4. Smaka av med salt och svartpeppar.
  5. Låt smeten vila ca 10 minuter.
  6. Forma en avlång limpa och lägg i form eller på bakplåtspapper. Jag lade min limpa i en brödform (den täckte inte hela formen).
  7. Grädda i 200 graders ugn ca 30 - 40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...