måndag 11 juli 2016

5:2-detox har blivit min livsstil



Ni som har följt mig vet att jag för ett par år sedan skulle prova 5:2-metoden under några veckor för att bevisa att det inte var en hälsosam diet och definitivt inte något som passade mig som avskyr att vara hungrig.
Men jag hade fel. Jag utvecklade visserligen min egen metod som jag kallar 5:2-detox. Den går precis som 5:2-dieten ut på att matintaget minskas under två av veckans dagar. Men i min detoxmetod är det viktigaste VAD du äter och att det är nyttig, stärkande, hälsosam kost som hjälper kroppen att rensa ut och bygga upp. Här räknar vi inte kalorier, men håller nere portionerna eftersom det är en viktig del att låta kroppen få vila sig från tung matsmältning under dessa dagar.

5:2-detox har blivit en livsstil för mig. Jag följer den fortfarande, men inte "slaviskt". Tack vare metoden har jag lärt känna min kropp bättre och kan lättare lyssna in behoven i form av matmängd och livmedel som kroppen önskar.
Jag detoxar ofta två dagar i veckan, men inte alltid. Så snart jag har ätit "tyngre mat" under någon eller några dagar så ber kroppen om att få ta det lite lugnare några dagar. Suget efter mindre matmängder och mer lättsmält mat ökar.
Jag räknar inte kalorier, jag väger inte maten, och jag väger inte mig själv heller.
Detta har för mig inte något med diet/bantning att göra utan har blivit ett naturligt sätt för mig att må bra.
Jag som tidigare har haft mycket problem med mage och tarmar känner att det är en lättnad för kroppen med dessa dagar då systemet får vila från tung matsmältning. Nya studier visar också att de dagar då vi äter mindre, så ökar tillväxten av de goda bakterierna i tarmfloran. Det i sin tur gör att magen mår bättre och att immunförsvaret stärks.

Vår energiförbrukning är lägre under sommaren, och det beror på att kroppen inte behöver jobba lika mycket med att hålla kroppstemperaturen. Vi känner det ofta genom att vi inte är lika hungriga eller är mer sugna på lättare föda som sallader till exempel.
Så du som är nyfiken på att prova om 5:2-detox kan vara något för dig kommer att märka att det är extra lätt att starta under sommaren.
"Dieten" om vi nu ska kalla det för diet.... går ut på att du äter ren och lättsmält mat. Du ska som sagt inte räkna kalorier eller väga maten, men kan tänka att du äter ungefär en fjärdedel av det du brukar äta i portionsstorlek. Antingen äter du lika många måltider som innan, men minskar ner portionsstorlekarna. Eller så väljer du att hoppa över en eller ett par måltider för att kunna äta en större mängd mat vid ett eller ett par tillfällen.
OBS! Det här är inte en kosthållning som passar dig som tenderar att ha ätstörningsproblematik. Om det triggar ett felaktigt ätbeteende så är det inte bra alls. Tanken är att två dagar i veckan äta mindre mängd mat och i nyttigare form, övriga 5 dagar ska du äta normalt. Det är just detta som gör att dieten kan anses sund. Men om du börjar äta mindre även övriga dagar är det inte längre en hälsosam diet på något sätt.

Vilka är då hälsofördelarna med 5:2-detox?
Här är några exempel som är självupplevda eller som deltagare som gått kursen bekräftat:

  • Mer energi
  • Bättre sömn
  • Mindre sötsug
  • Minskad vikt
  • Bättre matvanor överlag
  • Jämnare humör
  • Bättre hy
  • Mindre värk i kropp och leder
Du kan börja "kursen" 5:2- detox när du själv vill. Blir du nyfiken på innehållet och hur kostplanen ser ut, så kan du läsa mer HÄR,

När du har anmält dig får du till din mejl ett informationsmaterial om hur kursen går till och vad som är bra att tänka på. Du får också en receptsamling med tips för att komma igång och måltidsförslag.
Du som vill får också möjlighet att vara med i en hemlig grupp på Facebook där deltagare som går/gått kursen håller till. Där ges möjlighet att ställa frågor, peppa och inspirera varandra.

Så du som känner att du vill hjälpa kroppen på vägen mot ett på alla plan lättare leverne, NU under sommaren är det perfekt att få in rutinerna med 5:2-detox. Häng på och bygg upp en bra grund nu under sommaren.

Mer information och anmälan gör du HÄR.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...