måndag 4 juli 2016

Hur kan JAG leva hälsosamt?!?!?



Den fråga möts jag som kostrådgivare och beteendevetare av titt som tätt.
Många vill ha en manual. En kost- och en träningsplan att följa och sedan faller alla bitar på plats.
Och visst är det så att hälsa handlar om kost och träning. Men också så mycket mer.
Problemet är att eftersom vi alla har både olika förutsättningar och olika mål med vår hälsa och vårt välmående, så finns det också många svar på frågan i rubriken.

Hälsa säljer idag.
Vi förväntas vara hälsosamma för att vara "lyckade".
Vad menar vi då med hälsosam?
Det beror så klart på, men vi färgas mycket av vår omgivning och hur media porträtterar en hälsosam människa. Stereotypen är en man eller kvinna som tränar regelbundet (=ofta) och som håller någon sorts hälsosam diet med strikta regler över vad som är ok och inte ok att äta.
Det ska synas att man tränar. Kroppen ska vara slank och muskulös.

Det är inte fel att ha hälsa med mycket träning och restriktiv kosthållning som sin livsstil. Inte för den som har tiden att lägga ner på gympass, löparrundor och andra träningsformer. Och som också mår bra av att ha ett sådant fysiskt aktivt liv. Där träningen ger energi och skapar hälsa.
Men det är här vi är olika.
För en del är träning varje dag en förutsättning för att må bra.
För andra kan det vara precis tvärt om.

Så du som undrar hur du ska göra för att just du ska leva hälsosamt och må bra måste fundera på några frågor:

  1. Vilken typ av motion/fysisk aktivitet mår du bra av? Klarar du tuffa pass och att pressa dig själv? Behöver du kanske mer fokusera på lugn och smidighet? Eller är kanske en kombination det bästa för dig?
  2. Hur mycket tid har du? Oavsett om du skulle vilja/behöva träna nästan varje dag, har du tiden?
    Hur ofta är rimligt för dig att träna för att du ska både hinna med och må bra?
     
  3. Vad vill du med din träning? Vill du träna för att få en "perfekt kropp"? Vad i sådana fall innebär det för just dig? Är det rimligt och är det värt insatsen som krävs?
  4. Vilken typ av mat mår du bra av? Får du bra energi av att äta kött? Blir du pigg eller trött när du äter fet mat? Vi fungerar olika och du behöver känna efter vilken typ av kost som du mår bra av och får rätt energi från. Kanske är det någon typ av livmedel som du inte mår bra av? Hur kan du undvika dem och vad kan du ersätta dem med?
  5. Hur mycket och hur ofta behöver du äta för att ha energi? Vårt problem är ofta att vi äter mer och oftare än vad vi behöver. Äter du verkligen för att du är hungrig och/eller behöver fylla på med energi? Eller äter du för att du har långtråkigt, är stressad eller känner dig trött?
  6. En annan viktig fråga är: Är det RIMLIGT?
    Som du tränade och levde när du var 20 år och de "krav" du hade på din kropp då kanske inte nödvändigtvis är lika rimliga när du är 55 år? För en del är det helt rimligt, men långt ifrån för alla. Hur ser det ut för dig?
  7. Och kanske den viktigaste frågan av dem alla:  HUR vill jag må?
    Utgå från vad du har för möjligheter och förutsättningar och fundera på vad som är viktigt för dig i ett hälsoperspektiv. Några aspekter som kan vara bra att fundera kring är:
    - Styrka
    - Smidighet
    - Kondition
    - Energi
    - Glädje
    - Harmoni
    - Balans
    - Annat som är viktigt för dig?
Själv har jag genom åren lärt mig oerhört mycket av min kropp, både vad gäller träning och kost. Jag tänkte i många år att jag borde träna mer och träna hårdare. Jag försökte många gånger. Köpte gymkort, inledde tuffa träningsprogram och lade överlag ribban ganska högt. Ville dels ha snabba resultat, men också för att jag faktiskt tycker om att röra på mig.
Men jag blev alltid sjuk så snart jag började träna intensivt. För mig blir intensiv träning en för stor stressbelastning. Min kropp var väldigt tydlig med att tala om när det blev för mycket. Så istället för att förbanna mina ständiga misslyckanden med att bli en superdeffad och vältränad atlet så har jag insett att det inte är något för mig.
Men jag älskar att röra på mig. Och jag behöver det för att må bra. Så mitt liv fyller jag med massor med rörelse i vardagen kombinerat med löparpass, yoga och lite styrkeövningar på hemmaplan.
Då mår jag bra.

Vad gäller kosten så har även det varit en spännande upptäcktsresa. Det jag inte tål att äta (vete- och mjölprotein) får självklart styra. De väljer jag bort. Och det som ger mig extra bra med energi  - grönsaker och vegetabilier är min bas.
Men annars har jag inte förbud. Jag har en till största delen hälsosam kosthållning i grunden men kan utan dåligt samvete äta en chokladbiskvi eller något annat som inte ingår som basvaror i en hälsosam kosthållning lite nu och då.
Min mage och mina tarmar mår bra av att vila mellan varven. Om jag har ätit lite mer eller lite tyngre föda någon dag känner jag instinktivt att jag inte behöver äta lika mycket dagen därpå.
Med hjälp av 5:2-detox har jag lärt mig att hitta min egen rytm och kroppens skiftande behov.
För mig är det inte alls viktigt att äta regelbundet längre, som jag tidigare trodde.
Jag har lärt mig att lyssna på vad och hur mycket jag behöver och har i och med det fått ett oerhört skönt och avslappnat förhållande till maten.
Det är kroppen som talar om vad den behöver. Och får den ibland mer än vad den behöver, så ber den om en "reglering".
Jag har också med hjälp av Mindful Eating lärt mig att äta långsamt och njuta vilket gör att jag för bästa möjliga matsmältning och näringsupptag. Det gör också att jag lättare känner mig nöjd och tillfreds med det jag har ätit.
Jag vill ha energi för att orka det jag vill.
Jag vill ha kondition att orka springa en mil utan problem.
Jag vill vara så stark att jag klarar mig i min vardag.
Jag vill vara smidig och undvika skador och värk i kroppen.
Jag vill känna glädje och balans i tillvaron.
Jag vill känna att hälsa är en självklarhet och inte en kamp eller en uppoffring.
Det är MIN definition av hälsa och det som är viktigt för mig,

Så mitt råd till dig som ställer frågan: - Hur ska JAG leva hälsosamt?
Samla gärna tips och inspiration från experter, media, vänner och andra förebilder. Men lär dig att lyssna på din egen kropp. Prova dig gärna fram och känn efter hur det känns.
Känn dig inte misslyckad om det inte blir precis som du hade hoppats utan reflektera kring resultatet och testa något nytt.
Och en viktig sak till - se till att du  njuter på vägen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...