tisdag 26 juli 2016

Andas dig till hälsa med Medveten andning



Få saker gör vi så omedvetet dygnets alla timmar som att andas.
På frågan: Hur andas du egentligen? kanske du reagera med att höja på ögonbrynen konfunderat och undra vad det är för konstig fråga.
Du andas. Punkt.
Man kan väl bara andas på ett sätt.

I dagens samhälle har vi tappat många saker som borde vara det mest naturliga för oss:

  • Rörelse i vardagen
  • Äta sund mat som vi mår bra av och får energi ifrån
  • Sömnen
  • Andning
Håll med om att det är egendomligt att vi idag många gånger har tappat de naturliga förmågan till dessa helt grundläggande funktionerna och behöver ta hjälp av "proffs" för att komma till rätta med de problem som uppstår när vi inte längre fungerar som vi ska på grund av att vi inte längre är i samklang med våra kroppar och deras behov.
Säkert finns det fler saker att räkna upp, men det jag kommer att fokusera på nu är just andningen.

När jag var barn, bara några år gammal, så fick jag astma. Något som hängde med mig ända upp i vuxen ålder och som jag kunde drabbas av om jag andades in cigarettrök, kom i kontakt med pälsdjur, vistades i mögliga eller dammiga miljöer eller ansträngde mig fysiskt. Många gånger kände jag också av astma när jag blev förkyld. Dock har min astmaproblematik "växt bort" eller kanske är det snarare så att jag lärde mig att hantera den när jag för  en 5 - 6 år sedan gick en kurs i Medveten Andning.
Då lärde jag mig att hantera och kontrollera min andning vilket gjorde att jag inte sedan dess har haft problem med min astma.
Jag lärde mig också hur jag med hjälp av andningen på ett väldigt enkelt och snabbt sätt kunde skapa lugn i kroppen och i själen. 

I början av året gjorde jag slag i saken och utbildade mig själv till instruktör för Medveten Andning hos Ander OlssonTekniken är så fantastisk enkelt, kan utövas av alla och ger massor med hälsofördelar. Mer än vad vi kan förstå. Jag vill gärna hjälpa andra att förbättra sin hälsa med hjälp av andningen och ser dessutom tydliga kopplingar till problem med kosten (sämre matsmältning, val av sämre mat, sämre näringsupptag och sämre förbränning).

Många andas fel idag.
Vadå fel? Man kan väl bara andas på ett sätt. Antingen andas man, eller så andas man inte och det sistnämnda blir så klart "fel".
Jodå, vi kan andas fel, och väldigt många gör det.
Studier på hur vår andningsfrekvens har förändrats över tid har visat att vi idag i början av 2000-talet andas betydligt fler andetag än vad vi gjorde i mitten av 1900-talet. Och det är inte något positivt. Tvärt om.
Andningen är för många idag alldeles för snabb och för ytlig. Vi andas snabbt för att vi känner oss stressade. Och vi känner oss stressade för att vi andas snabbt. En ond cirkel som lätt skapas.
Dessutom tenderar vi gärna att andas genom munnen, något vi inte är skapta för att göra och som kan få flera negativa hälsoeffekter om det blir en vana.
Och som faktiskt är lätt att bryta om du blir just MEDVETEN om din andning.

Det absolut snabbaste och mest effektiva sättet att skapa lugn och balans i kroppen är genom andningen. Kroppen förflyttas direkt från det stressade sympatiska nervsystemet till det lugna och balanserade parasympatiska nervsystemet.
Det enda du behöver göra är att:
  1. Stäng munnen och andas genom näsan.
  2. Rikta ditt fokus inåt, mot din andning.
  3. Ta ett djupt andetag in genom näsan och känn luften fylla luftvägar, lungor och upplev känslan av att du nästan fyller magen.
  4. Låt andetaget stanna kvar där i "magen" en liten kort stund.
  5. Andas sedan ut långsamt och töm luften genom näsan. Låt det ta längre tid att andas ut än att andas in.
  6. Upprepa.
Så snart du börjar andas på detta sätt sänder du signaler till kroppens nervsystem att det är LUGNT,
När vi är stressade eller ställs inför något obehagligt brukar vi snabbt dra efter andan - signal till kroppen om att det är "stressat läge" och alla kroppen organ gör sig redo för kamp och/eller flykt.
När det är lugnt igen brukar vi säga att nu kan vi andas ut. Just utandningen är det som stimulerar lugn. Nu är det riskfritt och vi kan slappna av.
Genom att flera gånger om dagen hjälpa kroppen i en fokuserad och medveten andning som denna så skapar du lugn, balans och harmoni. Det kan räcka med ett par minuter för att du ska få effekt.

De hälsoeffekter du kan känna av ganska omgående när du lär dig att andas medvetet är:
  • Mindre stress
  • Bättre sömn
  • Större fokus
  • Mer balanserad
  • Bättre matsmältning
  • Högre näringsupptag
  • Bättre förbränning
Genom att lära dig att andas medvetet och träna på det varje dag kommer du att komma närmare kroppens signaler och lär dig att uppmärksamma det som kroppen försöker tala om för dig.
Häng med här på bloggen, så kommer du få ta del av massor med tips, andningsmeditationer och fakta som hjälper dig att hitta lugn, balans och välmående med hjälp av din andning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...