måndag 18 april 2016

Äppel- och kokosgröt - min grötfavorit full av bra och nyttig energi

Äppel- och kokosgröt - den bästa starten på dagen.

Jag gillar gröt. Ja inte de där klumpiga, halvljumna och klisterliknande rörorna som ibland kan serveras och kallas gröt.
Gröt kan vara så oerhört mycket godare och mer aptitliga än så.
Att starta dagen med en härlig grötfrukost ger bra energi som du står dig på länge. Med bra ingredienser så får du stabilt blodsocker och håller dig nöjd och mätt. Och så kan det bli oerhört gott dessutom.
Som ni vet går det trender i det här med mat, och just nu är det supertrendigt med gröt. Idag kan du beställa en gröt på många trendiga restauranger och en del ställen erbjuder endast ett utbud av gröt och inget annat. Vem hade kunna tro det för 20 år sedan?!! Dessutom har flera nya studier har visat på vilka hälsofördelar gröt kan ge. Här kan du läsa om en studie från Harvard university som visar på att gröt både halverar risken för övervikt (hos barn, men jag tror detsamma gäller för vuxna) och får oss att leva längre.

Oavsett trendigheten i gröt, så har jag ätit det i olika former sedan jag var barn. Jag experimenterar gärna med innehållet. Som vanligt vill jag att det jag lagar och äter ska vara:

  1. Gott
  2. Snabblagat
  3. Nyttigt
Det här är min absoluta favoritgröt. Tack vare  kombinationen äpple, kanel och kardemumma så blir det en given smaksensation. Och innehållet av ägg och kokosmjöl gör att du håller dig mätt länge.
Så var så goda, här får du mitt personliga favoritrecept.
Prova gärna och berätta vad du tycker!

Du behöver (1 portion):
1 litet äpple
1 msk kokosolja
1 ägg
lite russin
1 dryg msk kokosmjöl (går också bra med mandelmjöl)
ca 1 dl mjölk (jag väljer den växtmjölk jag har hemma, här blev det havremjölk)
1 tsk kanel
½ tsk kardemumma
ev. lite sötning exempelvis kokossocker eller honung

Gör så här:
  1. Skölj äpplet och skär det i ganska små tärningar.
  2. Värm kokosoljan i en kastrull och häll sedan ner kanelen och kardemumman samt ev. lite sötning om du vill ha det. Det behövs inga mängder då både äpplet och kryddorna ger sötma,
  3. Häll ner äppelbitarna i kastrullen och stek dem mjuka under omrörning.
  4. Häll sedan över kokosmjölet och rör om.
  5. Häll över lite drygt hälften av mjölken och knäck sedan ner ägget. Rör om ordentligt tills allt är väl blandat och ägget börjar koagulera. Fyll på med mera mjölk om det börjar bli torrt.
  6. Blanda ner lite russin och låt koka med i ett par minuter. Rör då och då.
Servera sedan gröten med mjölk och toppa eventuellt med lite bär eller som jag gjorde denna gång med en klick cashewnötssmör och några hasselnötter.
Ät och njut!

Psssst. Gröt är inte bara en perfekt frukost utan fungerar lika bra som ett schysst mellanmål eller en skön middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...