tisdag 1 mars 2016

Fyllda paprikor med vegetarisk röra



En klassiker, en i en "grönare" tappning. Att fylla paprikor är både praktiskt och gott. Vill du äta ett vegetariskt alternativ är detta fantastiskt gott - godare än med köttfärsfyllning om du frågar mig.
Var gärna kreativ med vad du blandar i dina röror. Här har jag en bas på linser och mathavre och det går att smaksatta på massor med olika sätt.

Du behöver till 4 port:
4 paprikor (röda och gula ger mer sötma)
2 dl mathavre
1 pkt färdigkokta linser (Zeta 380 g) eller koka själv motsvarande mängd
1 dl grädde, jag valde Oatleys iMat
½ burk färskost (ca 3 msk) Oatleys på Mackan
1 buljongtärning (grönsaks eller umami)
½ tub tomatpuré
1 tsk sambal oelek
½ + ½ paket fetaost
salt och peppar

Gör så här:

  1. Koka mathavren i 2 dl lättsaltat vatten.
  2. Dela paprikorna på mitten. Jag föredrar att dela dem på "längden" då jag tycker de ligger bättre på plåten så. Men det är en smaksak.
  3. När mathavren är färdigkokt, häll bort eventuellt överflödigt vatten och lägg sedan ner linserna direkt i kastrullen. Blanda ner grädde, färskost, tomatpuré, sambal oelek och buljongtärning.
  4. Smula ner halva paketet fetaost och rör om. Låt koka upp på svag värme och koka ihop sig under några minuter.
  5. Smaka av med salt och peppar.
  6. Lägg paprikahalvorna på en smord plåt eller ugnsform och fyll dem med röran.
  7. Smula över resten av fetaosten.
  8. Grädda i 225 grader ca 20 minuter tills allt har fått fin färg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...