måndag 1 februari 2016

Muffins-semla (vete-, mjölk- och sockerfri)


Semmeltiden är här och det har vi inte undgått. Det blir fler och fler varianter på semlan och kreativiteten vet inga gränser. Själv är jag "så-där-förtjust" i semlor då jag tycker att de ofta är ganska torra och tråkiga. Dessutom tål jag inte vetemjöl och mjölkprotein, så i dagsläget är inte den traditionella semlan något för mig.
Förra årets hype var Semmel-wrappen och den gjorde jag min variant av, vilken blev fantastiskt god och såklart även den utan vetemjöl, socker och mjölk.
I år kände jag att jag vill prova på en enklare och mindre variant. Resultatet blev denna Semmel-muffins. Jag har bakat den på mandelmjöl, rismjöl och majsmjöl, men det går givetvis att variera mjölsorterna så att det passar dig.
Jag gräddar muffinsarna, skär av toppen, gröper ur den och fyller med hemmagjord mandelmassa (mandelmjöl, honung, vaniljpulver och havremjölk). Och så en klick växtgrädde. Till mina hade jag sojagrädde.

Den här satsen bli fyra stycken semlor i muffinsstorlek, vilket jag tycker är helt lagom i storlek. Det blir en betydligt saftigare "bulle" jämfört med den traditionella och jag föredrar alla gånger den här varianten.

Du behöver:
1 dl majsmjöl
1 dl rismjöl
½ dl mandelmjöl
1 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
1 msk  Björksocker/xylitol (eller annan sötning du föredrar)
1 ägg
1 ½ dl havremjölk (eller annan växtmjölk)

Mandelmassa:
1 dl mandelmjöl
flytande honung
havremjölk (eller annan växtmjölk)

Växtgrädde: sojagrädde, kokosgrädde eller annan favorit
Sukrin Melis (som florsocker)

Gör så här:

  1. Blanda majsmjöl, rismjöl, mandelmjöl, kardemumma, bakpulver, vaniljsocker och björksocker ordentligt. 
  2. Knäck sedan ner ägget och häll ner mjölken. 
  3. Blanda om till en jämn smet.
  4. Häll upp i fyra stadiga muffinsformar. Jag valde formar av silikon.
  5. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
  6. Ta ut muffinsarna och låt svalna.
  7. Gör mandelmassan genom att hälla upp mandelmjölet i en skål och tillsätt en rejäl klick med honung och spä ut till bra konsistens med hjälp av havremjölken. Smaka av så att det blir lagom sött och bra konsistens.
  8. Vispa upp grädden.
  9. Skär av locken på de avsvalnande muffinsarna och gröp ur en bit av innehållet.
  10. Fyll "tomrummet" med en klick av mandelmassan.
  11. Klicka på grädden och lägg sedan på locket.
  12. Pudra över med lite Sukrin Melis.
  13. Ät och njut!
Receptet på förra årets favorit Semmelwrappen hittar du HÄR!





2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...