fredag 15 januari 2016

Kikärtssås - gott och nyttigt alternativ till köttfärssås


Jag väljer gärna vegetariska alternativ när jag kan även om en och annan köttbit kan slinka ner ibland. Men jag föredrar helt klart grönsaker. I går kväll skulle familjen äta köttfärssås och spagetti (på ekologiskt majsmjöl) och jag kände att jag inte var särskilt sugen på kött, så jag tittade i skafferiet vad vi hade.
Resultatet blev denna fullkomligt fenomenalt goda Kikärtssås som jag garanterat kommer att laga flera gånger. Eftersom jag valde att använda färdigkokta kikärter, så gick det riktigt fort att göra den, vilket är bra när man har ont om tid. Jag hade också i solroskärnor, dels för näringsvärdet, men också för att de skulle ge en fin brytning i smak och konsistens. Smaksatte gjorde jag också med vitlök, tomatpuré, buljong och sambal oelek. Hade jag haft soltorkade tomater hemma hade jag mixat ner några sådana grovt också. Det ska jag prova nästa gång.

Du behöver:
1 pkt kokta kikärtor (jag hade Zetas ekologiska) 380 g
1 dl vatten
1 dl solroskärnor
1 vitlöksklyfta
3 - 4 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
½ buljongtärning (kyckling eller grönsaker)
salt och peppar

Gör så här:

  1. Häll av vattnet på kikärterna och skölj dem noga.
  2. Lägg dem i en kastrull och häll på 1 dl vatten.
  3. Skala och finhacka vitlöken och lägg ner den tillsammans med tomatpurén och buljongtärningen. Låt koka upp och koka på medelvärme ca 5 minuter.
  4. Tag av från plattan och tillsätt solroskärnorna och sambal oelek. Mixa ihop. Kärnorna får gärna vara lite grovt mixade för bra textur.
  5. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...