måndag 7 december 2015

Njut mer och ät mindre till jul!



Ja rubriken gäller så klart även vid andra tillfällen än just jul. Men det är när vi står inför en massa helger som det blir så tydligt. Det första vi funderar på är:
- Vad ska vi bjuda på?
- Vad ska vi få äta?
Många som annars försöker hålla igen och äta nyttigt för att både må bra och ha en hälsosam vikt tappar vett och sans när det vankas storhelger.
Då är det som om inga regler längre finns.
Det är tid för att frossa i allt det som annars är helt förbjudet eller åtminstone tydligt begränsat.
Det är som att socker och annat mindre nyttigt inte gills om man äter det i december.

Nu är jag inte någon "absolutist" vad gäller något livsmedel. Med det menar jag att jag själv inte har några uttalade förbud som gör att jag på inga villkor äter en viss typ av livsmedel. Men jag är betydligt mer selektiv med vissa.
Vetemjöl är jag allergisk mot. Jag tolererar en del då jag tar enzymtabletter som spjälkar veteproteinet, men tror inte på att det är bra för mig så undviker i så stor utsträckning jag bara kan.
Komjölk är samma. Jag är allergisk mot mjölkprotein, men kan äta när jag tar enzymtabletter. Men jag tror inte att komjölk är bra varken för mig eller någon annan, så det ingår inte i min dagliga kost.
Socker är inte heller något som är bra för hälsan, varken för mig eller någon annan. Det äter jag sparsamt.

Förbud och strikta riktlinjer inom kosten kan behövas om du har allergier, överkänsligheter eller sjukdom att ta hänsyn till. Men annars kan de skapa mental press och ångest om du känner att det ständigt är en kamp att klara av att följa en viss diet eller undvika vissa livsmedel. Då kan det göra mer skada än nytta.
Förnuft och måtta är bra riktlinjer.

Åter till julen som är en av våra största frossar-helger.
Tar du tillfället i akt att frossa eftersom det "förväntas"? Ser du det som en förevändning att få äta och tänker att du "tar tag i det" efter helgerna?
Vill du verkligen att det ska vara så?

För många skapar ätandet ångest eftersom man inte kan kontrollera det och inser att det går överstyr.
Men du kan kontrollera det om du bestämmer dig för att du vill det.
Personligen tror jag inte att förbud är till så stor hjälp - tvärt om.
Det vi sätter upp förbud mot är ofta det vi tänker på som mest och därmed längtar efter i ännu större utsträckning.
En annan väg att gå för att kunna äta mer balanserat är att helt enkelt bestämma sig för att göra det med lugn och njutning.

Tänk inför varenda måltid (även när det inte är julmaten det handlar om) att du ska äta långsamt och njuta av varje tugga. Allt är tillåtet - så länge du känner ett lugn och äter njutningsfullt.
Det kommer göra att du både till kropp och själ känner ett större lugn.
Din hjärna kommer snabbare att uppfatta att mättnadshormonet Leptin signalerar att nu är det bra. Nu är du mätt.
Du kommer också att känna dig mer nöjd och tillfreds snabbare eftersom du verkligen har njutit under måltiden.

Sätt dig gärna i hårdträning redan nu när du äter mat.
Låt lugnet och njutningen råda och du kommer märka att du äter betydligt mindre än om du stressar i dig maten. På köpet kommer du att minska dina stressnivåer och må bättre på alla plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...