måndag 28 december 2015

Mindful Eating för Gottegrisar - din hjälp att sluta med sötsaker!



Idag har vi alla kunskapen om vad som är nyttigt och bra för oss att äta, men ändå har vi svårt att hålla oss borta från den "mat" som gör oss både sjuka och överviktiga. Det är många faktorer som styr - vanor, stress, beroenden, känslor mm.
Jag har under en tid haft en tanke (eller ganska många tankar...) om hur vi kan komma tillrätta med vårt ätbeteende. Till mycket stor del arbetar jag med detta tillsammans med de som går min kurs Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. Men jag ville hitta en ännu tydligare metod/teknik som direkt riktade sig mot sötsug och godisbegär - något som är ett stort problem för många idag.

Veckorna före jul testade jag för första gången upplägget för min nya kurs Mindful Eating för Gottegrisar. Och det var under en period då chokladaskarna stod tätt i fikarummen och godsaker serverades fritt i alla former såsom det brukar vara före jul.
Helt fantastiskt visade det sig efter kursen att samtliga kursdeltagare lyckade minska sitt sötsug och upplevde att de lärde sig att hantera godisätandet med hjälp av kursens metod.
Så nu är det dags att sprida denna enkla och oerhört effektiva metod till alla andra som är intresserade.

Kursen bygger på mindfulness - närvaro här och nu.
En annan viktig aspekt är att godisätande (eller andra sötsaker) inte är förbjudet. Faktiskt är det tvärtom. Under kursen ska du lära dig att hantera ditt sötsug/godisätande och då måste du träna.
Du får bland annat jobba med:

  • Att lära dig att andas dig lugn i kropp och sinne så att du kan fatta medvetna beslut om vad och hur mycket du ska äta.
  • Att lära dig att vänta och inte direkt följa ett ett sug/begär.
  • Att skapa lugna och njutningsfulla stunder då du äter.
  • Att välja och äta mat som en gourmet.
  • Att njuta och äta långsamt
  • Att besöka en butik, kiosk eller liknande utan att känna att du måste köpa godis.
Vi startar den 4 januari jobbar tillsammans under fyra veckor i en hemlig grupp på Facebook. Under de två första veckorna får du dagligen en ny uppgift/övning att jobba med, och därefter jobbar vi med att peppa varandra och befästa de nya rutinerna.
Läs mer om kursen HÄR.

Så här tycker några av de tidigare deltagarna om kursen:



"Jag sökte till kursen pga ett sjukligt beroende av främst cocacola, men även andra sötsaker utöver detta. Jag har inte druckit någon cocacola sedan dag 2 i kursen - inte för att jag förbjudit mig själv, men jag har ställt om tankarna och reflekterat över om det faktiskt är värt att dricka allt det där sockret. Likadant med godis - jag kan ta ett par bitar, sedan är jag nöjd. Innan kunde jag få i mig 200g choklad och en chipspåse varje kväll, utan problem". /Gabriella

"Stressar inte när jag äter så då kan jag njuta mer av maten äter sötsaker för att jag vill och inte bara för att trösta sig." /Fredrik

"För mig som har problematik med ADD, Bipolaritet samt Borderline har detta betytt så fruktansvärt mycket för mig. Med dessa diagnoser är socker en av mina största fiender, och jag visste att jag var tvungen att komma ifrån det beroendet jag hade för att kunna må bättre och dämpa min extrema ångest, som många gånger har lett till besök på akuten, tung medicinering samt tillfällen då jag blir medvetslös och kräks samtidigt. 
På dessa (snart) 14 dagar vill jag inte påstå att jag blivit mirakulöst frisk, men jag har absolut påbörjat att förändrat ett skadligt beteende, hittat mig själv och förstått vad mitt psyke och min kropp mår bra utav. Och såhär efteråt måste jag erkänna att det känns mycket skönare att unna sig en godis eller två vid enstaka tillfälle, än att klämma i sig allt man har och bli helt däckad efteråt. Jag är supernöjd, jag är evigt tacksam för möjligheten och kommer absolut rekommendera detta till andra!"
 / Gabriella


"Detta har gett mig ett annat förhållningssätt till godis och ätande på det hela taget. Jag känner en ny respekt för både mig själv och mina känslor och känner att jag faktiskt har ”rätt” att njuta av en kaka till kaffet utan dåligt samvete. Att jag sedan kanske väljer bort kakan nästa gång det bjuds får mig att känna mig stolt och nöjd med att jag vet varför jag valde det ena eller det andra är ju ytterligare en fördel."/ Ulrica 

"Jag har fått hopp och motivation för framtiden. Detta är en bra grund för ett livslångt arbete. Jag känner att det har hjälpt mig en bra bit på vägen i kampen för ett hälsosammare liv. Jag vet precis vad man bör äta för att t.ex. gå ner i vikt. Skillnaden nu är att jag fått redskapen att äntligen kunna ta ytterligare steg i rätt riktning. Att lära känna sig själv och sitt beteende för att ha bättre möjlighet att hantera matsituationer. Jag är så tacksam för att jag fick chansen att delta."/ Anonym

Du kan läsa mer om kursen  samt anmäla dig via länken nedan:


Mindful Eating för Gottegrisar 249 kr

1 kommentar:

  1. Känner igen mig mycket i citatet, detta har verkligen förändrat för mig också! Jag har fått diagnosen borderline och mitt humör kan vara väldigt svängigt till och från, men med bra kost och sunda rutiner kan jag hålla det någorlunda stabilt. Till stor hjälp i min vardag, tack för tipsen och ska kolla in kursen :).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...