måndag 21 december 2015

Hjälp magen att må bra i jul



... och annars också så klart!
Julen är förknippad med mat för många. Mycket mat. Det är julbord, adventsfika, lussebullar, julskinka, knäck, pepparkakor, lutfisk, grisfötter chokladtryffel, prinskorv, sill, 3 askar Alladin osv osv. Vi hinner äta en hel del julmat under hela december och allt kulminerar sedan på julafton för de flesta.
Det behöver inte vara något fel med detta, om man äter med måtta och förstånd. Men det är där det brister för många. Det blir liksom för mycket av det goda. Vi tänker, eller säger högt:
- Det är ju bara jul en gång om året.
Magen däremot är inte alltid lika positivt inställd till den här typen av mat. Inte heller i de mängder den brukar intagas och definitivt inte hur vi har en förmåga att blanda allt på en och samma gång.
Det blir en svår uppgift för magen att hjälpa oss att smälta dessa mängder och i den kombination maten serveras för den.
Du känner resultatet genom att du känner dig proppmätt. Länge.
Dessutom kan du få ont, magen sväller upp, tarmarna knorrar och du kan känna dig illamående.

Det bästa är så klart, både för magens och din skull, att inte äta i för stor mängd. Men om du vet med dig att det kommer bli lite mer än vad du kanske brukar äta under julen och inte minst att du kommer blanda många olika sorters mat, så kan du hjälp magen att smälta maten med hjälp av matsmältningsenzymer.

Jag som har en känslig och "knorrande" mage lite nu och då tar dessa enzymer i princip varje dag som en hjälp till tarmarna att få en mer lättsmält mat. Funkar toppen!
En liten förklaring till hur det fungerar:
I  saliven, bukspottskörteln och i tarmarna produceras enzymer som ska hjälpa kroppen att bryta ner maten vi äter. Dessa gör så att maten bryts ner till en lättsmält massa och frigör alla viktiga näringsämnen så att kroppen kan tillgodogöra sig dem.
Vid brist på dessa enzymer (som brukar kunna uppstå med stigande ålder) kan vi få problem med magen och dessutom får vi lätt näringsbrist då kroppen inte längre förmår ta upp näringsämnena.
Och problem kan som sagt också uppstå när du äter större mängd mat än vad kroppen är van vid att hantera eller i en kombination som den heller inte är van vid. Ett typexempel är julbordet.

Jag använder mig av produkter från Helhetshälsa som jag vet alltid har rena och effektiva varor:

Helazym fungerar brett och hjälper kroppen att bryta ner både fett, kolhydrater, proteiner och även laktos från måltiden tack vare tillskottet av enzymer.
Jag använder mig av Helazym dagligen och den hjälper mig med känslig mage att smälta maten. Jag klarar till och med av en viss mängd både vetemjöl och mjölkprotein (som jag annars är allergisk mot) när jag tar Heazym. Nu ingår inte det in min dagliga kost, men ibland om jag är bortbjuden, går ut och äter eller liknande och inte har lika mycket "koll", så vet jag att jag inte behöver avstå helt.
En eller två sådana tabletter tillsammans med en mer "krävande" måltid hjälper till med matsmältningen och gör att du kan slippa besvär med upplåst mage, illamående, diarré etc.

Glutenzym är en relativt ny produkt  hos Helhetshälsa och den är speciellt bra för att bryta ner gluten och mjölkprotein. Den gör inte att du som är riktigt överkänslig/allergisk kan börja äta livsmedel med gluten och/eller mjölkprotein. Men om du som jag har en moderat överkänslighet, så kan du med hjälp av en eller två kapslar tåla att lite nu och då äta livsmedel som annars ger dig besvär. Glutenzym innehåller enzymer som bryter ner de annars svårsmälta proteinerna i mjölk och gluten.

Helazym och Glutenzym kan kombineras vid en och samma måltid och du dels vill ha ett brett fokus med enzymer som bryter ner det mesta av maten, men med ett litet extra kraft mot just gluten och mjölkprotein. En vinnarkombo för mig.


Om du har riktigt känslig mage kan både Helazym och Glutenenzym vara för starka och då finns ett tredje alternativ, Bromelain. Den innehåller det läkande och inflammationshämmande medlet bromelain som utvinns ur ananas. Den här produkten bör du börja med i förebyggande syfte innan du sätter i dig en brakmiddag eller ett julbord. Det kan vara bra att du först tar en "kur" då du äter upp en burk Bromelanin (1-2 kapslar per måltid) och när sedan den burken är slut provar du med Helazym och/eller Glutenzym.



Många av oss som har problem med magen har för lite matsmältningsenzymer och det är så synd att behöva lida av det då vi både enkelt och säkert kan få hjälp tack vare en kapsel eller två av tillskott till maten. För mig har det verkligen blivit en oerhörd lättnad och magen mår så fantastiskt mycket bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...