måndag 14 december 2015

Frukostmuffins med saffran och russin



Ni som följer mig vet att jag är en stor fan av Frukostmuffins.  Det är så härligt att få avnjuta något både nybakat och nyttigt och som dessutom går förhållandevis snabbt och smidigt att "slänga ihop".
Variationsmöjligheterna är också oändliga. Jag utgår alltid från ett ägg (till en stor muffins) och tar sedan gärna havregryn plus lite andra frön/gryn efter tycke och och smak. Smaksättningen kan sedan varieras i det oändliga. Till denna vill jag få en riktig jul- och luciasmak med hjälp av saffran och russin. Och om du frågar mig är denna så oändligt mycket godare än en torr och trist traditionell lussebulle.
I går på Lucia gjorde jag dubbel sats och gräddade i brödform och dekorerade med adventsljus.
Fungerar lika bra till frukost, som mellanmål eller njutning till kaffet för er som jag som inte gillar torrt saffransbröd.

Du behöver till 1 stor muffins:
1 ägg
1 dl havregryn
1 msk krossade linfrön
2 färska dadlar
1 tsk bakpulver
½ påse saffran
½ dl soyghurt eko (eller annan yoghurt)
1 msk Fibersirap gold
½ dl russin
1 msk kokosolja

Gör så här:

  1. Häll samtliga ingredienser utom russinen i en bunke och mixa ihop till en jämn smet med hjälp av stavmixer.
  2. Rör sedan ner russinen.
  3. Häll upp i stor muffinsform (eller mindre, så får du fler muffins).
  4. Grädda i ca 15 - 20 min i 200 grader. Har du mindre muffins minskar du tillagningstiden.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...