fredag 20 november 2015

Pepparkaks-kex (utan vete, socker eller mjölk)


Advent knackar på dörren och vi börjar längta efter de typiska julsmakerna: pepparkakor, saffran, glögg, russin, kanel och allt vad det nu är vi förknippar med julen.
Jag är väldigt förtjust i alla dessa "varma" smaker, och det är nog inte för inte som de är som populärast nu när det är både mörkt och kallt ute.
Jag ville göra en nyttigare och mer snabb-bakad variant på pepparkakor. Jag har ju inte något vidare tålamod med sådant som tar tid...
Så jag gjorde en mjölblandning av havremjöl, bovetemjöl och majsmjöl som jag smaksatte med chaikrydda (=pepparkakskrydda). De blev fantastiskt smakrika och goda och lite grövre i konsistensen. Lagom söta, tycker jag. Jag sötade med Fibersirap Gold som jag gillar så mycket. Vill du ha en ännu sötare kaka kan du ta ytterligare någon matsked eller komplettera med något annat sötningsmedel.
Tänk på att chaikryddan i sig ger sötma.
Att provsmaka degen är alltid bra för att avgöra vad du tycker.

Chaikrydda, eller pepparkakskrydda kan du köpa färdigblandad i butik. Men du kan också göra den egen blandning som du  kan använda till bakning eller annan smaksättning.
Här får du mitt recept som jag använder:
Chaikrydda:
2 delar kanel
1 del malen ingefära
1 del kryddnejlika
1 del kardemumma
Blanda samman allt och förvara i burk med lock.

Pepparkaks-kex:
1 dl havremjöl
1 dl bovetemjöl
1 dl majsmjöl
1 tsk bakpulver
3 msk kokosolja
4 msk Fibersirap Gold
2 msk chaikrydda
½ dl växtmjölk (havre, mandel, soja eller annan favorit)

Gör så här:

  1. Blanda de tre mjölsorterna ordentligt med bakpulvret och chaikryddan i en bunke.
  2. Smält kokosoljan så att den är flytande (i kastrull eller mikron) och häll den över mjölblandningen.
  3. Tillsätt Fibersirap och mjölk och blanda ordentligt först med slev. Använd sedan händerna för att jobba ihop en smidig deg.
  4. Forma bollar med händerna som du plattar ut på bakplåtspappersklädd plåt.
  5. Grädda i ugnen i 200 grader ca 10 minuter (beror på hur stora du gjort kexen). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...