måndag 28 september 2015

Vår önskan att äta utan restriktioner skapar problem


Vi letar ständigt efter den nya dieten. Den som ska frälsa oss från våra oönskade kilon, hålla oss smala, snygga, mätta och belåtna. Och gärna friska också. Men det är inte lika viktigt...
Jag rensade hemma i helgen och slängde bland annat ett stort antal hälsotidningar som jag samlat på mig under åren. Det slog mig då att de ständigt återkommande rubrikerna i dessa tidningar vill få oss och tro att nu äntligen ska vi få veta hemligheten - den perfekta dieten.
Men eftersom vi ständigt fortsätter att leta, så utgår jag från att ingen har hittat den ännu.

Det går mode och trender i dieter och de brukar följa olika cykler och komma åter, men kanske med en liten ny "twist" så att de känns nya och revolutionerade.
Och vi fortsätter att hoppas att nu ÄNTLIGEN ska vi blir "kostfrälsta".

Med all kunskap vi har idag borde vi inte kunna hitta till det sätt som är perfekt för oss, Homo sapiens, att äta? Vi kan åka till månen, bygga farkoster som tar oss fram på vägar, vatten och i luften och vi kan åstadkomma de mest avancerade konstruktioner.
Men att förstå en av våra absolut grundläggande behov verkar vara svårt för oss.
Faktum är att vi, människan, är så extrem komplicerad att vi faktiskt ännu inte har full koll på hur vi fungerar, Vi vet väldigt mycket, men vi har oerhört mycket mer att lära, Inte minst om hur vi reagerar på vår kosthållning och vad som händer både på kort- och lång sikt.
Dock kan vi vara ganska säkra på att vi inte kommer att hitta på ett svar som gäller alla. Vi har olika genetiska förutsättningar, olika biokemi och olika psyken. Det innebär att vi reagerar olika på samma sorts mat.

På Facebook ställde jag under helgen frågan:
Jag skulle vilja veta hur intressant det är för dig om vi kunde hitta en diet/kosthållning där du kan få äta precis hur mycket som helst (utan restriktioner) av något som DU tycker smakar gott - utan att det skulle innebära varken hälsoproblem eller viktökning.
Svara i en kommentar med en siffra mellan 1 - 10 (1 = helt ointressant och 10 är rena drömmen).


Jag fick in drygt 70 svar på frågan. Och utan att mena att det här är en helt korrekt genomförd vetenskaplig undersökning ser jag ett väldigt tydligt svar. De allra flesta svarade en klockren 10:a. Ytterligare några valde 9 eller 8. Ett par valde 1.
Summa summarum är det en väldigt hög önskan av att få äta helt utan restriktioner av sådant som vi tycker smakar gott.
Det är där, mina vänner som vi har problemet!!!!
Vi vill gärna få äta utan begränsningar.


Några exempel:
Många har provet LCHF och mår bra av att välja bort snabba kolhydrater och istället ha fokus på fet mat och mer protein. Inledningsvis går man ner i vikt, men på sikt har många svårt att gå ner så mycket i vikt som man vill eller behöver. Vikten tenderar att stanna av och för en del vänder den även uppåt igen. Dieten har inga restriktioner vad gäller mängden mat. Du får äta så mycket du vill bara du äter rätt mat. Och det kan innebära en hel del godkända godsaker som innehåller mycket fett = energi).

5:2-dieten är ytterligare en diet som frälst många då den har en förmåga att kicka igång förbränningen och även de som har svårt att gå ner i vikt kan se snabba resultat. Två dagar i veckan äter man begränsat (500 kcal - 600 kcal) och övriga dagar får man äta precis hur man vill. Och just det där med att få äta precis som man vill är det många som tar fasta på och överäter under sina vanliga "ätardagar".

Paleo-dieten är också en av de "nyare" dieterna och där skippar man all modern kost för att gå tillbaka till våra kost-rötter igen. Många går ner i vikt och mår bättre då man per automatik skippar vetemjöl, socker och färdigmat. Men man får äta utan begränsningar, så länge det är livsmedel som ingår i dieten. Och här finns en uppsjö av härliga bakverk och annat gotter som visserligen är ok innehållsmässigt, men som innehåller väldigt mycket energi.

Det är det där med att ÄTA UTAN BEGRÄNSNINGAR som skapar problem för oss.
Vi äter för mycket, för ofta och av fel anledning.
Och det är det som också framkommer i min lilla undersökning.
Vi vill få äta utan restriktioner utan att det ska ha effekt på vare sig hälsa eller vikt.
Detta är unikt för människan.
Du ser inte samma problematik hos djuren - de som lever vilt. De äter det de behöver i lagom mängd. De äter inte lite extra för att de känner sig stressade, deppiga eller är rastlösa. Det är bara människan som gör.

Så sorry alla ni som trodde att jag kanske skulle presentera lösningen på hur ni ska kunna få äta obegränsat av sådant ni tycker om i framtiden. Det går inte.
Vi behöver istället lära oss att äta och njuta av mat vi tycker om, men i den mängd som är lagom för oss. Och vi behöver lära oss att äta för att stilla vår hunger och få energi. Inte som en psykologisk snuttefilt.
En del har biologiska orsaker till överätning - det handlar om avsaknad av mättnadshormon eller att hjärnan inte känner av signalerna som säger att man ätit tillräckligt om man har ett ständigt sug.

Med andra ord kan jag summer detta med att det aldrig kommer att presenteras en superdiet som frälser oss även om hälsotidningarna gärna vill få oss att tro det.
Här är några riktlinjer som gäller för ALLA, oavsett hur kostupplägget (kombinationen av protein, fetter och kolhydrater) ser ut:


  1. Uteslut helt (om du är känslig) socker eller var mycket sparsam med socker och andra sötsaker. Det triggar suget (blodsockret) och ökar fettinlagringen.
  2. Var sparsam med snabba kolhydrater och stärkelserik mat över lag. De omvandlas till socker i din kropp.
  3. Undvik snabbmat och halvfabrikat. Satsa på att laga bra mat från grunden för att slippa en massa onödiga tillsatsämnen, härdade fetter och annat onödigt.
  4. Koppla av! Stress är en av våra största fiender, inte minst vad gäller vikten och hälsan. Är du stressad har kroppen inte fokus på att förbränna maten på rätt sätt. Den spar den istället för att kunna använda vid senare tillfälle - i dina fettdepåer. 
  5. Och sist, men absolut inte minst:
    * Lär dig att äta tillräckligt. Du behöver troligtvis inte börja räkna kalorier (för en del kan det vara en hjälp inledningsvis, men det ger inte en rättvis bild av "värdet" på maten du äter - en kalori är inte alltid en kalori), men hitta sätt att begränsa mängden mat.
    * Se till att inte äta oplanerat mellan måltiderna.
    * Ät aldrig på språng utan sitt ner och ät i lugn och ro.
    * Är du verkligen hungrig? Eller är du kanske stressad, irriterad, orolig eller förbannad? Då är det inte mat du behöver. Ta hand om dina känslor på annat sätt.

Mat ska absolut vara gott och en njutning, men den är inte lösningen på våra problem. Både din kropp och tillverkarna av diverse skräpmat vill gärna få oss att tro det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...