fredag 28 augusti 2015

Blåbärs- och havremuffins (utan vete, socker och mjölk)



Blåbärstider- härliga tider!
Jag fick 4 liter rensade blåbär från min syster och som blåbärsälskare (min enda craving under mina tre graviditeter) så var jag tvungen att göra något gott direkt.
Det blev dessa muffins som tack vare sitt innehåll av havre och att de inte är toksöta passar både till frukost, mellanmål och till fikat.
Du kan bestämma sötman själv. Sötningen består av banan och dadlar och så satte jag till lite Fibersirap för smak och konsistens.
Jag tycker att det blev lagom söta så här och de smakar härligt blåbäriga.

Du behöver (20 muffins):
4 dl havregryn (eller havremjöl)
1 dl majsmjöl
1 tsk bakpulver
3 dl blåbär + lite till dekoration
1 banan
1 dl torkade dadlar
2 ägg
2 msk Fibersirap Clear
2 msk kokosolja
ca ½ dl vatten

Gör så här:

  1. Om du använder hela havregryn, kör dem i några minuter i matberedaren så att det blir ett fint mjöl. Har du redan havremjöl, så häll det i matberedare.
  2. Tillsätt sedan majsmjöl och bakpulver och blanda om ordentligt.
  3. Lägg i den skalade bananen, dadlarna, äggen, fibersirapen och kokosoljan. Blanda till en jämn smet.
  4. Häll ner och mixa med blåbären.
  5. Tillsätt till sist blåbären och mixa tills de är finfördelade.
  6. Häll upp i muffinsformar och toppa med lite hela blåbär.
  7. Grädda sedan i 200 grader ca 12 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...