onsdag 1 juli 2015

Jordnötsfudge - utan socker, vete eller mjölk


I går firade vi min man som fyllde år. Eller firade gjorde vi egentligen i helgen, men igår var själva födelsedagen. Och då ville jag ju bjuda på något litet och gott. Så kom den här jordnötsfudgen till. Och den kommer göras fler gånger kan jag lova.
Den enda nackdelen med den som jag kan komma på att den är så oerhört mäktig/mastig att man inte klarar av att äta mer än max två bitar åt gången ;-).
Annars går den snabbt att göra, innehåller få ingredienser,  innehåller inte vitt socker och smakar alldeles delikat.

Du behöver ( till ca 10 bitar):
6 msk osötat jordnötssmör
4 msk kokosolja
2 msk Fibersirap
15 droppar Steviadrops caramel
alternativt så väljer du att söta med annat sötningsmedel såsom honung, agavesirap eller annat du föredrar.
ca 2 - 3 msk salta jordnötter

Gör så här:
Lägg jordnötssmör och kokosolja i en kastrull och låt smälta på svag värme under omrörning.
Smaka av med valt sötningsmedel. Tänk på att inte göra dem för söta - det är gott när jordnötssmaken dominerar.
Klä en liten form med bakplåtspapper och häll ut smeten i formen. Jag använde en brödform som grund, men låt inte pappret täcka mer än två tredjedelar.
Strössla över de salta jordnötterna och ställ sedan in i frysen ca en timme.
Ta ut och skär upp i lagom stora bitar.
Förvara sedan i kylskåp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...