tisdag 14 juli 2015

21 dagar till bättre självkänsla - övning 19

Dag 19

Tankar om misslyckande

En av människans absolut starkaste drivkrafter är att göra allt hon kan för att undvika misslyckande. Vi tycker inte om att misslyckas.
Vad innebär det då att misslyckas? Ja, där finns det nog lika många svar som det finns människor. Det är en väldigt personlig upplevelse. Kort sagt kan man säga att ett misslyckande innebär att du inte når upp till dina egna eller andras förväntningar och att du därmed känner dig besviken över dig själv.
Just att det handlar om besvikelse är viktigt. Besvikna blir vi lite nu och då i livet och av olika anledningar. Det kommer vi aldrig ifrån. Besvikelse är dock sällan en sådan självdestruktiv känsla som känslan av misslyckande. Därför är det viktigt att du lär dig att fokusera på just besvikelsen, snarare än att du ser dig som misslyckad.
Ett exempel:
Tänk dig att du äntligen har bestämt dig för att ta tag i din hälsa och i det här fallet din kondition. Du har köpt månadskort till din lokala träningsanläggning och har varit där och kört några pass veckan innan. Det känner du dig jättestolt och glad över. Men idag känner du att du har rejält ont i halsen och inser att det inte alls är en bra ide att åka och träna.

Du kan nu välja mellan att tänka:
Ja men det är väl typiskt. Fastän jag verkligen har bestämt mig för att träna så blir det så klart ingenting av. Så här blir det alltid och jag är verkligen helt värdelös när det gäller att komma i form. Jag kommer inte att lyckas den här gången heller. Jag är verkligen helt misslyckad.
Eller:
Ja, det här är ju verkligen synd. Nu när jag har kommit igång äntligen. Men det är inget jag kan rå för och jag inser att det klokaste är att vila mig frisk så att jag inte blir ännu sjukare. Förhoppningsvis håller det inte i sig så många dagar. Självklart känner jag mig besviken, och det är inte så konstigt. Men jag är på banan så snart jag känner mig bättre igen.
En besvikelse är alltid lättare att hantera än känslan av att vara misslyckad. Besvikelsen är också lättare att koppla till omständigheter runt omkring händelsen medan misslyckandet handlar om tankar om dig själv.
Nu ska du få träna på att tänka i termer av besvikelse och låta bli att känna dig misslyckad:
Tänk på en situation då du har känt dig misslyckad. Skriv gärna ner händelsen om det hjälper dig att komma ihåg den. Skriv sedan ner dina svar på frågorna nedan:
  1. Vad var det för omständigheter som gjorde att du kände dig misslyckad? Skriv ner alla faktorer som ledde till att det inte blev som du hade hoppats och som sedan fick dig att känna dig misslyckad.
  2. Om en av dina vänner hade varit med om samma situation, hade du då tänk på honom eller henne som en misslyckad person? Hur hade du stöttat och peppat din vän i denna situation? Hur hade du sagt åt honom/henne att tänka?
  3. Tänk nu på VAD det var som gjorde dig besviken. Skriv upp alla tänkbara anledningar som du kan komma på.
  4. Tänk på det du var besviken på som helt ok. Man blir besviken när det inte blir som man har tänkt och hoppats. Se också tydligt sambandet mellan besvikelsen och det som inträffade - det har inte med dig som person att göra, utan med en massa olika omständigheter.
  5. Ibland är det självklart så att jag, du eller någon annan gör något som inte blir så bra. Men ingen är felfri och det är en del av livet. Att göra ett misstag är inte konstigt och gör varken dig eller mig till en sämre människa. Träna dig på att både tänka och känna att det är ok. Stoppa alla negativa och nedlåtande tankar och försök istället att tänka stöttande och förlåtande tankar.

Skriv i din anteckningsbok/jobba med:

  • Du har gjort dagens uppgift som handlar om att inte tänka i termer av att du är en misslyckad person, utan att du känner dig besviken över det som hänt.
  • Du har stannat upp och känt efter vad du behöver för att vara EGOlogisk under dagen.
  • Du har gjort övningen Den skyddande ringen.
  • Du har praktiserat din självkänsla-gest om du har haft tillfälle att använda den.
  •  Du har uppmuntrat, stärkt eller gett komplimanger till tre olika personer under dagen.
  • Om möjligt har du träffat eller haft kontakt med vänner som stärker dig.
  • Du har jobbat med dina saboterande tankar och ersatt dem med bättre och stärkande tankar.
  • Du har sett till att peppa dig själv med dina pepptips under dagen om det har behövts.
  • Motionera/rör på dig för att må bättre och öka självkännedom och självkänsla.
  • Tänk/säg dina affirmationer till dig flera gånger om dagen.
  • Läs ett stycke i självbiografin du har valt.
  • Träna på andningen eller Medveten närvaro.
  • Gör spegelövningen.
  • Skriv dagbok.
  • Skriv en komplimang till dig själv i din dagbok.
  • Skriv tacksamhetsdagbok och skriv minst tre saker du känner dig tacksam över.

Du som vill kan beställa hela kursen med samtliga uppgifter i pdf-format. Den kostar nu endast 29:- (ord. pris 89:-, Priset gäller hela juli ut.


e-bok/e-kurs 21 dagar till bättre självkänsla 29 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...