måndag 1 juni 2015

Stoppa vikthetsen - fokusera på hälsa och helhet istället!

Beyoncé - bild lånad från BuzzFeed


Vad är hälsa? Egentligen?
Jag jobbar själv med hälsa - både egen och andras och fascineras av att det till allra största delen handlar om vikten. Och visst, vikten är av vikt.
Jag håller sedan drygt fem år tillbaka i det framgångsrika programmet Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. Det om något har väl fokus på vikten och de smala idealen?
Både ja och nej.
Ärligt talat har jag aldrig varit förtjust i namnet "Tänk Dig Smal", men det väcker uppmärksamhet, så det har fått "stanna". Och visst handlar programmet om att gå ner i vikt, men vi jobbar med våra tankar och vårt ätbeteende på sikt, så jag hoppas att inte någon som går programmet upplever det som hets.

Men måste allt som har med hälsa att göra i media kopplas samman med vikt och framför allt viktnedgång?
Nej! Men det gör det. Nästan jämt.
Varför?
För att det säljer. Och för att det finns ett behov.
Idag sägs att 50% av Sveriges befolkning är överviktiga. Det är ett problem. Ett ökande problem.
Men inte av estetisk art utan för att det faktiskt för med sig en mängd olika hälsoproblem.
Du kan absolut vara väldigt hälsosam och i varje fall måttligt överviktigt.

Själv skulle jag definitivt kunna gå ner några kilon och ändå ses som normalvikt.
Men jag skulle också kunna gå upp några kilon och fortfarande vara normalviktig.
Jag väljer att fokusera på hur jag mår och inte på vad vågen visar.
Det tycker jag att fler borde göra. Det finns så många andra sätt vi kan "mäta" vår hälsa i. Här är några som jag tycker är viktiga för mig:

  • Energi: jag vill känna att jag har energi och känna mig pigg. Det är fullt naturligt att ibland vara trött, men det ska absolut inte vara till största delen. Konditionsmässigt vill jag ligga på en nivå där jag kan springa en mil utan att det knäcker mig. 
  • Smidighet: att kunna röra mig utan att känna mig begränsad av värk och stelhet.
  • Styrka: att klara av att röra mig, orka gå, stå, bära och använda min kropp som jag behöver utan problem.
  • Varva ner: att se till att andas, få ro och hitta här och nu med jämna mellanrum.
  • Tacksamhet: över att jag har en kropp som fungerar och som gör så mycket för mig varje dag.
  • Välja fokus: att verkligen välja att inte fokusera på sådant som inte är perfekt (dubbelhakor, celluliter, åderbråck, gäddhäng och allt vad det kan vara). "Skavanker" har vi alla och gör oss till de fantastiska original som vi är. 
Jag är fullt och fast övertygad om att ALLA skulle må mycket bättre om de skippade fokus på kilon och centimetrar och istället började tänka på vad de mår bra av. Vad som gör att kroppen känns stark och glad. Vilken mat man äter och hur man rör sig för att känna energi. Och vilken mängd - en stor del av vår ohälsa (och övervikt) beror på att vi äter mer än vad vi behöver.
Det är när du gör bra val för din hälsa som alla andra bitar faller på plats - både fysiskt och psykiskt.
Genom att välja att göra sådant som du mår bra av.
När du mår bra är det oerhört mycket bättre att göra bra val - även matval.
Du skapar en god cirkel och behöver inte lägre "ta hand om dig" med en påse chips eller wienerbröd och energidryck.
Och det bästa av allt är att när du väl slutar fokusera på de där kilona du vill bli av med, så kommer de antingen försvinna en gång för alla. Eller, så kommer du fram till att de faktiskt klär dig riktigt bra, inte har med din hälsa att göra och gärna får stanna kvar.

För dig som har ett dåligt förhållande med din våg - släng ut den!
Här är några andra tips som kan hjälpa dig på din väg mot din bästa hälsa:
  • Skriv dagbok. Reflektera över hur du mår i kropp och själv. Du väljer själv om du vill skriva mycket eller bara korta noteringar. Meningen är att du ska få hjälp med att hitta det som får dig att må bra och hitta det som du inte mår bra av. Då är det lättare att göra kloka val.
  • Häng undan alla för små kläder. Ha bara sådant framme som du kan ha och som du tycker om. De för små kläderna ska du inte göra dig av med, för de kommer du med stor sannolikhet att kunna få återkomma till.
  • Fundera på vilka dina matfällor är. Vad är det du äter som är onödigt/för mycket /för ofta. Nästa steg är att fundera på vilken funktion maten fyller, Vad är det du försöker "döva" med maten?
  • Skriv en lista på minst 10 saker som du kan göra i vid dessa tillfällen som inte innefattar att du stoppar något i munnen. Påminn dig om dessa saker dagligen och skapa goda rutiner så att det är lätt att göra dem.
  • Hitta din rörelseglädje. Våra kroppar är gjorda för att röra på sig och de behöver få göra det. Varje dag. Var det länge sedan får du börja i liten skala. Lyssna in vad din kropp säger. Du behöver inte köpa dyra gymkort eller träna för ett maraton. Vardagsmotion kan du komma långt med och kanske komplettera med lite rörelser för styrka och smidighet hemma.
    Viktigast av allt att du hittar något du uppskattar så att det verkligen blir av.
  • Hitta lugnet. Stanna upp nu och då. Andas. Bara vara. Se till att sova ordentligt.
  • Gör saker som får dig att känna energi och ger glädje. Umgås med vänner som uppskattar dig. Gosa med en hund. Titta på en roligt film som får dig att skratta. Utmana dig och lär dig nytt. Våga växa och ibland göra saker som känns lite svåra och lite läskiga.
  • Undvik skräpmat och halvfabrikat. Laga så mycket mat du kan från grunden. Samla på recept på sådant du tycker om och som är lättlagat och okomplicerat om du inte vill lägga ner för mycket tid. Du behöver inte äta "rätt" till 100%, men om du gör det till största delen så klarar din kropp ett och annat "snedsteg" utan att det påverkar nämnvärt. 
Din vikt, din storlek och din kroppsform avgör inte ditt värde. 
Du är värd att ta hand om dig på bästa möjliga sätt efter din förutsättningar och behov. Du kan och ska inte jämföra dig med andra. Vi är alla unika och har olika behov.
Det handlar om att vända sig mer inåt för att hela du ska kunna må- och se så bra ut som möjligt - både på in och utsida. 

Det vackraste jag vet är en människa som i sin blick visar att hon mår bra där hon är. En människa som är och lever här och nu - inte perfekt, eller kanske just precis det, helt perfekt just därför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...