tisdag 7 april 2015

Gå ner i vikt med goda, långsiktiga och hållbara tankar



Det där med vikten. Eller snarare önskan om att gå ner i vikt.
Det är något som väldigt många kämpar med mer eller mindre hela tiden.
Det kan vara väldigt lätt att gå ner i vikt. Om du är supermotiverad och håller dig till någon form av "diet" som hjälper dig att begränsa ditt intag av mat.
För visst går du ner i vikt om du äter mindre - speciellt av sötsaker, snabba kolhydrater och annan snabbmat. Men förbud är sällan en vinnande formula. Och ännu mindre orkar du hålla ut i längden.
Dessutom har du att tampas med det svåraste av allt:
  • Dina vanor som du har med dig, många gånger ända sedan barndomen.
  • Din tendens att välja att ta hand om dina känslor med hjälp av maten. Du kanske äter inte bara när du är hungrig utan också när du är trött, glad, arg, stressad, uttråkad, arg osv.
  • Ditt sug efter socker och snabba kolhydrater som blivit mer eller mindre ett beroende.
Många är de som genom åren provat diverse olika dieter med mer eller mindre framgångsrikt resultat. En del har också som jag skrev tidigare lyckats - åtminstone för kort sikt. Ser man det mer långsiktigt, så visar det sig dessvärre ofta att vikten har ökat ännu mer allt eftersom.
Varför är det så?
Det finns fler svar på den frågan, men det allra viktigaste svaret är att man inte jobbar med sina tankar och ett långsiktigt ätbeteende. 
Man tänker alltför kortsiktigt och söker hela tiden snabba lösningar.

Vill du gå ner i vikt?
Vill du få ett sunt och långsiktigt förhållningssätt till maten, matrutinerna och även till dig själv?

Då måste du gå in mer på djupet. 
Du måste leta efter vad det är som gör att du inte lyckas med det du önskar. Du måste förstå vilka tankar det är som får dig att agera på ett sätt som "saboterar" för dig och du måste uppmärksamma hur handlingarna som gör detsamma ser ut.
Du måste också se ditt värde. 
Du är värd att må bra och ta hand om dig.
Dessutom måste du skapa nya rutiner och hjälpa till med att medvetet "plantera" goda och stärkande" tankar som leder till "goda och stärkande" handlingar.
Du måste också se till din unika situation, som inte är lik någon annans. Först när du utformar ett förhållningssätt och rutiner som fullt ut är anpassad efter dig, din förmåga, dina möjligheter och din situation kan du lyckas - både nu och på sikt. 

Allt detta jobbar vi med i min distanskurs Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT.
En kurs som jag framgångsrikt har hållit individuellt och i grupp de senaste fem åren.
En grupp startade gemensamt kursen i början av mars och har nu precis avklarat sin första påskhelg med de tankar och rutiner de fått lära sig i kursen.
Påsken som är vår mest matrika och inte minst godisfrossande högtid är en stor prövning för många som vill gå ner i eller behålla sin vikt. Så här svarar några av deltagarna på frågan vad som skiljer denna påsken från tidigare påskhelger:

"Oj oj oj, det är som natt och dag! Jag har alltid tänkt som att på helger som jul, påsk osv får man äta vad man vill och hur mycket man vill. 
Denna påsken har jag haft full koll på planeringen. Planerat, visserligen så gott det gått iom att vi bor borta och jag inte vetat vad som ska stå på bordet förrän en stund innan, men jag har planerat och gjort mycket väl medvetna val. 
En sak är jag mycket, mycket stolt över: min första påskhelg utan EN ENDA godisbit!"



" För mig har det också varit en enorm skillnad. Jag har inte överätit alls! Ätit balanserat och väger lika mycket idag som innan påskhelgen. Det hade aldrig hänt förut!!! Innan TDS hade jag ångest inför alla storhelger, jag brukade vräka i mig av allt och oftast +4kg 
Nu kände jag mig mentalt lugn och trygg. Läste peppkorten flitigt och körde mindfulness "

Det som ändrats mest är nog att jag är medveten om mina handlingar och beteenden. Jag vet att jag inte har problem att klara min vardag utan att helgerna är det som kräver planering. Bestämde mig tidigt att det är nolltolerans mot sötsaker och alkohol - men jag ser det inte som jag saknar något utan har fyllt helgen med annat som glädjer mig!
Gjorde en bra matplan för hela helgen och har följt den, vid invägning i morse -0.8 kg. Har nog aldrig hänt så jag kan nog säga att jag har funnit en väg att gå, nu skall jag jobba på den så att det funkar långsiktigt"

"Att jag har tagit mig till friskis 2 ggr under påsken är också en stor förändring!!! och absolut ingen uppoffring utan bara positivt för kropp och själ♡ - 0,8 kg är ju också annorlunda jmf med tidigare storhelger. Ändå har jag ätit gott, njutit och absolut inte ätit lite. Känns som att jag har satt mig över mina begär och matintag istället för tvärtom som tidigare"

Är det DIN TUR att få ett hållbart förhållningssätt till maten, matvanorna och dig själv?Nästa kursstart är den 4 maj och det finns fortfarande några platser kvar till den uppstarten. Kurserna brukar bli uppbokade, så vänta inte för länge med att anmäla dig om du är sugen på att hänga på.
Du kan läsa mer om kursen här:
Anmäler dig gör du genom att mejla mig uppgifter om namn, gatuadress, postnummer och ort, telefonnummer och mejladress till: ulrikagabriel(snabela)gmail(pukt)com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...