tisdag 28 april 2015

Dricker du tillräckligt med vatten?


Hur mycket vatten dricker du på en dag? Tror du att det är tillräckligt?
Hur mycket man behöver dricka är givetvis individuellt.
Kroppen förbrukar vätska när vi kissar och när vi svettas, även om vi inte svettas så att " det märks".
Är du aktiv och tränar mycket svettas du mer och behöver såklart fylla på med mer vätska.

Likaså behöver du fylla på med mer vatten om du dricker kaffe eller läsk som är uttorkande.
Jag själv dricker inte läsk, men njuter av ett par koppar kaffe varje dag. Varje kaffekopp ser jag till att kompensera med två glas vatten. Och så dricker jag ytterligare några glas utöver det.
Jag ser också till att dricka mellan måltiderna istället för till. Om du dricker vatten samtidigt som du äter mat, så späds din magsaft ut och kroppen får svårare att bryta ner maten vilket leder till att den går genom din mag-/tarmkanal utan att finfördelas vilket gör det svårare för kroppen att ta tillvara på alla näringsämnen.
Självklart går det bra att ta några klunkar vatten även till en måltid, men det bör inte vara några större mängder.

Våra kroppar talar om för oss när vi behöver fylla på med mer vatten.
Problemet är bara att vi ofta misstolkar kroppens signaler på törst som - sötsug.
Prova nästa gång du känner dig sötsugen att börja med att dricka ett glas vatten, så får du se om sötsuget försvinner.
Några andra tecken på att du behöver fylla på med vätska är:

  • Du känner dig yr eller har humörsvängningar.
  • Du känner dig hungrig fastän du nyss åt mat.
  • Värk i rygg eller leder.
  • Torr, oelastisk och rynkig hud.
  • Förstoppning och/eller mörkt färgad urin med stark doft. Urinen ska vara svagt gulfärgad, då anses du ha fått i dig tillräckligt med vätska.
Ju äldre vi blir, desto otydligare brukar våra törstsignaler bli, så det är bra att lägga sig till med vanor att dricka regelbundet och att ha kontroll på vilken färg urinen har.

Bra att veta är också att våra kroppar tycker bäst om rumstempererat vatten - om de inte behöver svalkas av ordentligt vill säga, men även då kan det bli jobbigt för kroppen med för kallt vatten.
När du dricker kallt vatten måste kroppen starta en process att värma upp det, vilket tar energi. och gör att en del av vattnet går förlorat.
  • Hur ser dina vattenrutiner ut?
  • Tror du att du dricker tillräckligt?
Om inte fundera på vid vilka tillfällen om dagen, och då gärna mellan måltiderna, som du kan få in en vana att gå och drick ett glas vatten.
Själv försöker jag som sagt att se till att dricka ett glas vatten en stund innan det är dags att dricka kaffe och sedan ytterligare ett glas en stund efter kaffet.
Sedan har jag som vana att gå en kortare promenad till köket för att fylla på mitt vattenglas några gånger om dagen. Det gör dels att jag fyller på med vätska, dels att jag får in lite vardagsmotion alldeles gratis.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...