fredag 24 april 2015

Maffig chokladkaka med banan, bönor och mörk choklad (vete-, socker- och mjölkfri)


En kladdigt god chokladkaka är svår att motstå. Eller hur?
Med tanke på innehållet i den här kakan behöver du inte tänka på att motstå utan kan unna dig en bit och kanske även påfyllning. Om du orkar vill säga. Den är ganska mäktig.
Kakans bas är svarta bönor, bananer och mörk choklad. Det ger god smak och härlig konsistens.
Som vanligt när jag bakar har jag en förkärlek till att hitta på recept som är snabba och enkla att bara "slänga ihop" och så också denna gång.
Har du bara råvarorna hemma har du en god kaka att bjuda på på mindre än en halvtimme.
Kanske när du får oväntat besök?

Du behöver:
200 g mörk minst 70%-ig choklad
1 pkt svarta bönor (380g) - jag hade Zetas Ekologiska
2 bananer
3 ägg
1 tsk vaniljpulver
1 krm salt
3 msk kokosmjöl eller 4 msk bovetemjöl
½ msk psylliumfröskal/fiberhusk
(körsbär - frysta eller färska)
sukrin melis

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält chokladen i mikron eller i vattenbad.
Häll ner alla övriga ingredienser i en matberedare och mixa ihop. Det går också bra att använda dig av stavmixer. När allt är väl blandat häller du ner den smälta chokladen i blandningen och blanda ihop väl.
Häll upp i en smord springform.
Denna gång dekorerade jag kakan med frysta körsbär som jag försiktigt tryckte ner i kakan. Det går bra att garnera även med andra bär eller att helt låta bli.
Grädda i ugnen i 15- 20 minuter. Kakans ska vara kladdig i mitten.
Kakan är god att äta samma dag, men bli nästan ändå godare och bättre i konsistensen dagen efter.
Jag dekorerade kakan precis innan servering med lite sukrin melis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...