tisdag 23 december 2014

Julefrid och julefröjd - nu blir det julledigt



Vilken fantastisk höst jag har haft. Tänk att jag har lyckan att få arbeta med så många av de saker som jag älskar. Känner mig så lyckligt lottad.
  • Den här hösten har jag arbetat både med privat hälsocoachning och med mina kurser Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT och 5:2-detox som fantastiskt nog blir fullbokade varenda gång.
  • Jag har bloggat och Facebookat och presenterat en radda nya recept som jag hoppas ger en hel del inspiration till hur man lever sitt liv lite mer hälsosamt utan en massa krångel. Ni har hittat mig här och på HÄLSOSMARTA - Josefi & Ulrika 
  • Jag har skrivit en e-bok som ligger hos bokförlaget Bookboon och som alla som vill kan ladda ner helt gratis. Den heter "Att känna sig själv - för bättre välmående och högre prestation".
  • Jag har startat upp online-kursen "Energikicken" tillsammans med Lena Lilliér och Smulan Liljegren. En fyraveckors kurs där du jobbar med dina tankar, din träning och stärker dig med bästa möjliga kost. Kursen ges löpande med en ny start den första varje månad. I januari startar dock kursen den 5:e.
  • Jag har i mitt jobb som projektledare för Socialt företagande på Arbetsmarknadsenheten i Sala kommun startat upp en Butik i Sala - Butiken - i Sala,  där vi säljer secondhandkläder och inredningsprylar från kommunens verksamheter i syfte att skapa arbetstillfällen för arbetslösa som befinner sig lång från arbetsmarknaden. Vi öppnade butiken den 4 december och sedan dess har det varit full fart. Vi har fått ett fantastiskt mottagande och alla inblandade är så makalöst duktiga.
Det finns saker jag borde gjort.
Det finns saker jag önskar att jag hade gjort.
Men jag väljer att blicka tillbaka och känna en oerhörd tacksamhet över allt jag har fått vara en del av. Så fantastiskt!

Och hur kul och fantastiskt det än är att få jobba med så mycket som ligger så nära mitt hjärta, så längtar jag nu efter några dagars julledighet. Åh så skönt jag ska ha det tillsammans med familjen.
Som egenföretagare är det ibland svårt att vara ledig. För egen del handlar det inte så mycket om att det är ett "måste" och att saker kräver att göras utan snarare om vilja och inspiration - det finns ju så mycket roligt som väntar på  att bli gjort.
Men min tanke den här julledigheten är ändå att försöka vara så mycket här och nu som det bara går. Inga måsten och inga krav. Jag ska känna efter vad jag verkligen vill. Vad jag behöver och vad jag mår bra av.
För höstens tempo har varit högt och jag väljer att sakta ner och hitta till baka till mer balans.

Bloggen blir vilande under julhelg, nyår och dagarna där emellan. Kanske ses vi på Facebook eller Instagram om andan faller på.

Om du är sugen på att läsa något om de ämnen jag brukar skriva om, så finns de 2864 tidigare blogginlägg att välja mellan. Ta gärna tillfället i akt att läsa om något område som intresserar dig. Kanske:

Många fler kategorier hittar du till vänster i marginalen på bloggen.

Se nu till att din jul- och nyårshelg blir som DU vill och behöver. Visst kan vi behöva anpassa oss ibland till de vi lever nära, men att göra för stora avkall på dina behov blir sällan bra.
Rycks inte med i alla andras förväntningar och krav. Fundera på hur DU mår bra av att fira jul och nyår. Eller låt blir det helt om det känns bättre för dig.
Få helger är så förknippade med tradition som just julhelgen och dessa traditioner har vi ärvt i generationer. Det kanske är dags att DU skapar DINA egna traditioner?
Vi behöver inte fira som vi alltid har gjort.

Jag önskar dig allt gott och ser fram emot att höras igen framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...