fredag 28 november 2014

Mänskliga skyldigheter

Vi hör ofta talas om mänskliga rättigheter. De är naturligtvis jätteviktiga och behövs (dessvärre) för att tydliggöra allas vårt värde och våra behov.
Men något som jag skulle vilja slå ett slag för och som jag tycker att vi också måste fundera på är våra mänskliga skyldigheter.

Då tänker jag på oss, människan, som en av alla raser boendes här på vår jord, men även som medmänniska.
Jag tror nämligen att det blir väldigt felbalanserat om vi enbart fokuserar på vad vi har rätt till.
Efter många års arbete tidigare i skolans värld bland låg- och mellanstadiebarn framför allt blev det ofta tydligt att barn idag är väldigt medvetna om vad det anser sig ha rätt till, men många gånger svårare att se vad de också har skyldighet att göra för att både de själva och andra ska må bra.
Dessvärre ser jag ofta samma beteende hos vuxna.

Jag tror att vi har för stort fokus på vad vi bör kräva av andra och glömmer av helt att vi också har en del i samspelet.

Lite spännande att tänka på hur man skulle kunna formulera våra skyldigheter - då med syfte att skapa en bättre värld.
Här är några förslag från mig. Fyll gärna på med egna tankar och förslag!

Våra mänskliga skyldigheter för en bättre värld:

  1. Ta hand om dig själv. Se till att du mår bra och har balans. Då har du väldigt mycket större möjlighet att även se till att personer i din omgivning mår bra.
  2. Lyssna på dina medmänniskor. Gissa inte vad du tror att de tycker, tänker och känner utan fråga dem och lyssna på svaren.
  3. Visa respekt och hänsyn. Framför allt mot personer som av en eller annan anledning kanske inte har lika lätt som du att föra sin tala eller ta för sig.
  4. Var generös. Med din tid och med snälla och uppmuntrande ord.
  5. Ta inte för dig av mer än du behöver. Både för att spara på jordens resurser (som inte är oändliga) och för att vi kan dela på de tillgångar som finns.
  6. Le och uppmärksamma personer i din omgivning. Ett leende och att bli sedd kan betyda så oerhört mycket.
  7. Var rädd om miljön. När det gäller vår jord har vi inga rättigheter överhuvudtaget - enbart skyldigheter att vårda och värna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...