måndag 24 november 2014

Jordnöts- och ingefärakolor (Raw utan socker)

Jordnöts- och ingefärakolor sötade med kokossocker

Häromdagen smakade jag Renée Voltaires gudomliga kolor med smak av jordnöt och ingefära. Tanken på dem har inte släppt mig, och jag  bestämde mig för att göra en egen variant. De blev visserligen inte riktigt samma i konsistensen, Voltaires var något segare. Men smaken var supergod.
En klar fördel är att de inte behöver kokas, utan bara mixas samman och sedan förvaras i frysen.

Du behöver:
Inspirationen
1 burk jordnötssmör, 340 g (osötad)
1½ dl riven kokos
1 dl kokossocker
en bit färskriven ingefära ( ca 3 - 4 cm av en rot)
2 - 3 tsk malen ingefära.
ca ½ dl vätska, jag hade mandelmjölk, men du kan ta kokosmjölk, annan nötmjölk eller vatten om du föredrar.

Gör så här:
Häll ner samtliga ingredienserna utom vätskan i en matberedare och låt den jobba ihop till en jämn deg under några minuter. Häll sedan successivt ner vätskan tills du får en lagom fast/kladdig konsistens. Smeten ska vara ganska fast.
Tryck ut smeten på ett bakplåtspapper. Jag använde en liten ugnsform som grund under för att få till en rektangel. Jämna ut och platta till smeten så att den bli ca 1 cm tjock.
Ställ sedan in i frysen i en timme.
Ta sedan ut formen och skär upp lagom stora bitar.
Rulla dem gärna i lite mald ingefära och slå in dem i bakplåtspapper om du vill.
Förvara kolorna i frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...