måndag 6 oktober 2014

Mental detox för mer hjärnkraft



Vilken härlig sommar och höst jag har haft! Det har hänt så mycket roligt, spännande och utvecklande och jag känner mig verkligen alldeles galet privilegierad på många plan.
Jag är så tacksam över att jag på olika sätt får jobba med det som jag brinner för och som ligger mig så varmt om hjärtat:

  • Att alla ska hitta en plats där de kan känna sig värdefulla och trygga i att bara var sig själva. Att finna delaktighet och kunna bidra.
  • Att alla ska kunna leva sina liv på bästa möjliga sätt efter sina egna hälsobehov. 
Jag har så mycket tankar.
Jag ser så många möjligheter.
Det finns så många personer som delar mina värderingar och som på ett eller annat sätt vill vara delaktiga, bidra eller samarbeta.
Min hjärna går på högvarv.
Jag hittar konstant nya möjligheter, infallsvinklar, behov, metoder och allt vad det är.
Jag är expert på att hitta samband, klura ut nya lösningar, se hur ett behov ska kunna tillfredsställas - eller skapas. Mina synapser i hjärnan (kopplingar) har alltid varit snabba och effektiva, och nu beter de sig som en flipperspel på högsta hastighet.
Ett härligt och kreativt flow att vara i, men det tar också energi. Hjärnkraft.

Och är det något jag har lärt mig genom åren och som är viktigt och en förutsättning för att kunna hinna och orka allt det där viktiga som jag vill hinna och orka, så är det att inte ösa på i 190 konstant.
För att vara effektiv måste jag (tvinga mig ;-)) att vara ineffektiv ibland. Eller snarare se till att hjärnan inte får möjlighet att speeda upp och jobba för högtryck.
I dessa lägen behöver jag en mental detox.

En mental detox innebär för mig att jag plockar bort allt som inte är en nödvändighet för stunden. Det innebär att jag medvetet inte sätter mig i situationer där min kreativitet kickar igång. 
Det är precis det jag behöver just nu - för att kunna och vilja fortsätta vara i det fantastiska kreativa flöde jag befinner mig.
Med andra ord kommer jag att fortsätta vara aktiv och kreativ - men jag ska "detoxa bort" allt det där andra som tar hjärnkraft och som jag egentligen inte behöver göra. Eller som i varje fall kan skjutas på till lite längre fram.

Under de närmaste 14 dagarna kommer jag att låta bli eller kraftigt minska ner på:
  • att hoppa mellan olika arbetsuppgifter. När jag är kreativ  är det lätt att nya idéer poppar upp i huvudet och jag vill gärna ta tag i dem direkt. För att inte glömma dem kan jag göra en snabb anteckning. Jag bestämmer hur länge jag ska arbeta med en viss aktivitet/ett visst projekt. Pomodoro kallas en sorts "effektivitets teknik" där man med hjälp av en timer sätter av en viss tid till varje aktivitet. Man föreslår 20 minuters-intervaller då det visat sig vara effektivt. Det är ett sätt att få hjälp med att fokusera tankar och energi.
  • att ha 30 flikar uppe på datorn och hoppa mellan dem. Jag väljer att jobba med en sajt/arbetsuppgift i taget för att inte frestas att "bara kolla" lite här eller lite där.
  • att checka av facebook, Instagram, Twitter och andra kanaler och istället begränsa min "kolla-runt"i-sociala-medier-tid. Jag gör det istället under planerade tillfällen och inte på måfå som tidsfördriv.
  • sena och "produktiva" kvällar. De byts ut till tidigt-i säng-kvällar istället. Bra för både kropp och själ. Vilket i sin tur kommer att leda till mer produktiva dagar.
  • det sociala livet. Hur trevlig det än är, så är det just nu viktigare att skapa lite lugn och balans. Inte boka in några nya trevligheter med andra ord.
  • ljud- och bildintryck. Allt som pågår runt omkring och i bakgrunden kräver en viss sorts uppmärksamhet och hjärnkapacitet. Genom att stänga av radio, tv och annat som kan störa uppmärksamheten skapar jag vila/detox.

Kanske känner du också att du har mycket runt omkring dig och att du tänker/skapar/planerar och är kreativ så att det ryker mellan öronen ibland? Då hoppas jag att du kan få lite inspiration av min mentala detox. Fundera på vad du behöver plocka bort under en period för att skapa din mentala detox.

Skapa hjärnkraft genom mental detox

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...