måndag 22 september 2014

Blomkålssoppa med ärtor, marinerad vitlök och kapris


Vad går upp mot en krämig soppa? Inte mycket om du frågar mig. Efter devisen man tager vad man haver kom den här soppan till och den blev riktigt, riktigt god.
Blomkålen är basen. Blomkål som liksom alla andra kålsorter är full av nyttigheter. För att få lite mer smak och lite roligare färg blandade jag i ärtor, vitlök och kapris. Det blev en härlig smakkombination.

Jag serverar med en klick fet grekisk yoghurt och lite extra kapris på toppen.
Denna soppa äter jag när jag kör en 5:2-detoxdag då den passar perfekt tack vare att den bara innehåller stärkande och detoxande ingredienser. För dig som vill ha lite mer mättnad eller mer protein går det bra att exempelvis lägga till lite knaperstekt bacon eller kanske lite lax.

Du behöver ( 2 - 3 port)
½ blomkålshuvud
1 dl gröna ärtor
4 marinerade vitlöksklyftor
2 msk kapris (+ lite extra till topping)
7 dl vatten
2 kycklingbuljongstärningar
salt och vitpeppar

Gör så här:
Skölj blomkålen och dela den i små buketter och lägg i kastrull. Häll på vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt koka under lock tills blomkålen är mjuk, ca 10 min. Häll då ner ärtorna och vitlöksklyftorna och låt koka med i några minuter. Blanda ner kapris och mixa sedan soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt och vitpeppar.
Servera gärna med en klick grekisk yoghurt och lite extra kapris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...