måndag 18 augusti 2014

Öka chansen att få jobb med granskning och feedback på dina ansökningshandlingar

Lite av den feedback jag fick på mitt personliga brev på Cruited.com


För dig som är arbetssökande brukar sommaren vara en lite lugnare period. Företagen sänker farten och både personal och ledning ska ha semester. Av naturliga skäl sker det inte lika många rekryteringar under sommarmånaderna som övrig tid under året. Framåt slutat av augusti och början av september brukar det ta fart med nyrekryteringar igen.

Den här lite lugnare perioden då det inte finns så många lediga jobb att söka kan du som arbetssökande ta tillfället i akt att vässa dina ansökningshandlingar.
Jag har arbetat som jobbcoach i flera år och vet hur viktigt det är att ha ansökningshandlingar som arbetsgivare och rekryterare uppskattar. Det spelar inte någon större roll hur bra du själv tycker att dina ansökningshandlingar är om inte den som är ansvarig för rekryteringen blir intresserad av dig.
Därför är ett av de viktigaste jobben du har som arbetssökande att försöka ta reda på vad just den arbetsgivare som du är intresserad av kan tänkas uppskatta att läsa.
Vad och hur man ska skriva är olika - alla arbetsgivare tycker inte lika, men det finns några hållpunkter som är särskilt viktiga:

  1. Tydlighet - det ska vara lätt att skumma igenom din ansökan och ändå tydligt se vad du kan, vem du är och vad du vill.
  2. Berätta varför du är intresserad av just den tjänsten på just det företaget - inga ansökningar som är allmänt riktade och skickas till ett 30-tal företag i samma bransch. 
För en tid sedan fick jag möjligheten att själv prova på en tjänst som innebär granskning av Cv och personligt brev av Cruited.com. De använder specialkomponerade verktyg som granskar både Cv och ansökningsbrev, antingen som de är eller matchar dem med en jobbannons om du har en utannonserad tjänst som du vill söka.
Jag måste säga att jag var grymt imponerad av tjänsten. Som jobbcoach och efter att ha jobbat med att hjälp arbetssökande att förbättra sina ansökningshandlingar i fler år, så hoppades jag så klart att mina ansökningshandlingar skulle vara ok - annars hade jag blivit besviken. 
När jag fick feedbacken visade det sig att både Cv och personligt brev låg väldigt högt rankade bland alla ansökningar som har granskats vilket innebar att jag helt klart låg i toppskicktet. Vilken tur :-)!
Men jag fick också väldigt bra tankar och feedback på både Cv och ansökningsbrev. Det lyftes både det som jag gjort bra och påpekades att vissa saker även kunde göras annorlunda och att något kanske saknades.

För dig som är i jobbsökartagen och som vill vara säker på att dina ansökningshandlingar kommer att läsas med intresse av de rekryterande företagen och ge din en anställningsintervju är verkligen det här något för dig att överväga. Med den hjälp och feedback du får kommer med stor sannolikhet dina ansökningshandlingar att lämna kategorin "nja" till kategorin "intressant-ska-komma-på-intervju".
Tilläggas kan att du även kan få din LinkedIn-profil granskad, något som kan vara en viktig del i din framtida karriär.

Kika gärna in på Cruited.com och läs mera om deras tjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...