fredag 15 augusti 2014

Californa Quinoa Salad




Hittade ett recept på nätet någonstans för ett tag sedan på en sallad som både såg och lät så god av ingredienserna att döma. Minns dessvärre inte var det ursprungliga receptet var, men nu har jag gjort en lite egen variant på temat - California Quinoa Salad. 
Det blev FANTASTISKT GOTT. Både som en huvudrätt och dessert på en gång. Jag älskar kombinationen av både smakerna och konsistenserna.
Quinoa som är basen är ett frö från en ört som är väldigt proteinrikt och nyttigt. Att blanda i Quinoa i salladen gör den både matigare och mer mättsam. Denna sallad äter jag med fördel som ensamrätt under mina detoxdagar och med en bit kyckling eller lax till om jag behöver lite mer energi.

Du behöver (räcker till  4 - 5 portioner):
2 dl kokt quinoa, du kan välja vilken färg du föredrar eller blanda. Jag hade svar och vit quinoa i denna.
1 ½ dl Edamamebönor
1 ½ dl fryst mango i tärningar
1 liten rödlök
1 chilipeppar (stark eller mild, vilket du föredrar)
1 dl russin
½ dl kokoschips (riven kokos går också bra)
½ dl flagad mandel
1 dl fryst eller färsk persilja

Till dressing:
½ dl balsamvinäger
rivet skal av en lime

Gör så här:
Koka quinoan och under tiden lägger du edamamebönorna, mangon, den finhackade rödlöken och chilipepparn samt russin, kokoschips och den flagade mandeln i en salladsskål.
Blanda balsamvinäger med limeskalet till dressingen.
Blanda ner den något avsvalnade quinona i salladsskålen. Den får gärna vara lite ljummen om mangon och edamamebönorna har varit frusna. Blanda väl. Häll på dressingen och se till att den blandas ordentligt med salladen. Tills sist blandar du försiktigt ner persiljan.
Visst ser det gott ut!?! Ät och njut!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...