onsdag 27 augusti 2014

Ninas Lakritskladdkaka med hallon (utan vetemjöl och socker)


En vän och kollega var häromdagen sugen på lakrits och det suget smittade av sig. Jag visste att jag inte hade något lakritsgodis hemma, men väl en burk lakritspulver. Så jag bestämde mig för att "svänga ihop" en lakritskladdkaka. Jag gillar kombon lakrits och hallon, så det lade jag till också.
Resultatet blev supersmarrigt. Min man blir dock bara så himla irriterad över mig som måste fota allt jag lagar/bakar innan han får smaka. Men det får han stå ut med.
Här får du receptet på denna goda kladdkaka som går snabbt att baka... och att äta upp ;-).

Du behöver:
3 ägg
100 g smör
5 msk flytande honung
1 dl kokosmjöl
2 - 3 msk lakritspulver
1 msk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 dryg dl (frysta) hallon
smält smör och riven kokos till formen

Gör så här:
Knäck äggen och vispa dem luftiga. Smält smöret och blanda ner honungen väl. Blanda noga kokosmjöl, lakritspulver, vaniljpulver och bakpulver i en separat bunke. Häll mjölblandningen i de uppvispade äggen. Häll även ner smöret och blanda om ordentligt tills smeten blir jämn och fin.
Smörj en avlång brödform med smält smör och riven kokos. Häll hallonen i bottnen och häll sedan över smeten.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 15 - 20 minuter. Ytan ska ha stelnat, men kakan ska vara mjuk inuti. Servera gärna med lite hemmagjord vanilj
yoghurt eller kokosgrädde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...