måndag 11 augusti 2014

HJÄLP! - Har du gått upp i vikt under semestern?


Ångest.
Dåligt samvete.
En känsla av misslyckande.
Den här sommaren skulle du ju ägna tid åt att motionera. Ta hand om dig själv. Äta nyttigt. Inte hemfalla till dekadens, sockerstinna glassar och pimpla rosé så snart tillfälle gavs.
Och nu när semestern är slut eller på upphällningen konstaterar du att de där kilona som du skulle se till att de försvann för gott under semestern, de har snarare förökats sig.

Om det nu är till någon tröst verkar du inte vara ensam. Ett av de vanligaste sökorden på Google nu efter semestern lär vara ordet "tjock"
Många känner sig missnöjda "i smyg", medan andra trumpetar ut sin sommar-dekadens i de sociala medierna - både kända och okända.
Komikern Karin Adelsköld lägger upp en bild på Facebook där hon ömt håller om sin "kulmage" och skriver:
"Jo det var en sak jag måste berätta..
Jag som har härjat om att barn måste äta nyttigt även under sommaren har inte direkt levt efter samma princip själv. Eller man kan se det såhär: för att inte barnen ska äta glass, kakor, chips och godis varje dag har jag, av ren omtänksamhet, ätit upp allt själv. Riskminering alltså. Så välkommen till världen lilla bullmage. Du är älskad såklart, inte direkt efterlängtad kanske, men vad gör man inte för barnen."


Chefredaktör Frida Boisen skriver en hel krönika om att hon misslyckats med planen att leva ett hälsosamt och smalt semesterliv.

Så om du känner igen dig ska du veta - du är inte ensam.
Jag skulle vilja ge dig några råd, så här i all välmening. Jag hoppas att du vill ta dem till dig.
Jag är själv långt ifrån perfekt, och har heller inte någon önskan om att vara det. Jag har ätit och njutit under semestern. Men jag har också rört på mig och fortsatt att ätea enligt min metod 5:2-detox, vilket har inneburit att jag två dagar i veckan enbart har ätit ren detoxmat i mindre mängd. Dessa dagar har jag INTE njutit av glass, choklad eller rosévin.  Resultatet är +-0 på vågen, om nu det ska vara en bra värdemätare.

Så här lyder mina råd, rangordnade efter hur viktiga jag tycker att de är:

  1. Se dig INTE som misslyckad! Att se sig själv som misslyckad är en säker väg mot att bli just det - misslyckad. Så sluta med det! Du behöver ta dig ur den här formen av tankeverksamhet för den kommer aldrig att hjälpa dig. Se dig inte heller som ett offer. Om du vill ändra på din kosthållning och din vikt, så kan du också göra det. Det är inte lika lätt för alla (orättvist, jag vet), men om du gör det för din skulle och på det sätt som passar dig bäst så kommer det att fungerar - inte bara just nu utan för all framtid.
  2. Hoppa inte på någon quick-fix-diet. Det finns inga genvägar. Du behöver tänka långsiktigt och du ska göra det för att du är värd att må bra och ta hand om dig själv. Så gå inte på löpsedlarna som lovar dig att du ska tappa alla "vunna" semesterkilon på ett par veckor. Köp inte en kartong med pulverdiet och tänk att det ska bli din räddning. Då är du tillbaka där du troligtvis har varit många gånger förr - i jojo-bantarens värld. Det kommer inte att hjälpa dig.
    Bestäm dig för att hitta något som kan fungera långsiktigt. Låt det ta den tid det behöver. Se över dina dåliga vanor och byt ut dem mot bättre. 
Jag har jobbat som hälsocoach och kostrådgivare i flera år och vet att det inte finns någon "mirakel-diet" som passar alla. Det jag erbjuder till de som känner att de behöver hjälp med att förändra sina matvanor och sitt ätbeteende är nedanstående distanskurser som du kan läsa mera om om du klickar på länkarna.

  • Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT: jobbar med dina tankar om dig själv och maten och ditt ätbeteende. Ger dig de redskap du tidigare saknat när du har försökt att gå ner i vikt men inte lyckats.
    Nästa kursstart 8 september.
  • 5:2-detox: en teknik där vi lär oss att äta mindre och hälsosammare två dagar i veckan, vilket ger både bättre hälsa och lägre vikt. En livsstil som du kan fortsätta med.
    Nästa kursstart 6 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...