fredag 8 augusti 2014

Nicecream - bananglass med hasselnötssmör och kakao



Det här är så syndigt gott att jag nästan får dåligt samvete när jag äter...
Men något dåligt samvete behöver man definitivt inte ha - i varje fall inte om man tror att man äter något onyttigt. Nicecream är nämligen glass gjord på frusna bananer och som sedan mixas med vad helst man önskar smaksätta med. Jag har tidigare blandat med hallon, blåbär, jordgubbar och mango framför allt och då bli resultatet en lite "lättare" Nicecream. Men här blandade jag i Hasselnötssmör och kakao och då blir det genast en lite "tjockare och mäktigare" glass smakmässigt. En jättegod kombination.
Toppade gjorde jag med smält mörk choklad som jag blandat ut med lite kokosmjölk och lite flagad mandel.

Du behöver (2 portioner):
ca 4 dl bananskivor som varit frysta och fått tina ca 5 min.
2 msk Hasselnötssmör
1 msk kakao

Till topping:
4 rutor mörk choklad
ca 2 msk kokosmjölk
lite flagad mandel

Gör så här:
Mixa bananerna till jämn konsistens och mixa sedan med Hasselnötssmöret och kakaopulvret så att det blandas väl. Så snabbt och enkelt är glassen klar. Ställ in den i kyl eller frys en liten stund medan du gör chokladsåsen.
Smält chokladrutorna i vattenbad eller i mikrovågsugn. Blanda ut chokladen med kokosmjölk till lagom rinnande konsistens.
Ta ut din niceream från kyl eller frys och lägg upp i de skålar du vill servera i. Ringla över chokladsåsen och strö över mandeln.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...