onsdag 13 augusti 2014

Det går lika bra med selleri

Under sommaren har jag inlett ett passionerat kärleksförhållande...
med stjälkselleri.
Jag vet inte riktigt vad det beror på, men så fort jag går förbi grönsaksdisken så dras jag till sellerin och känner ett enormt sug. Jag kan utan problem äta upp en hel "planta" själv och njuter i fulla drag.
Godast är att äta den rå och doppa "stavarna i någon färskost - gärna med pepparrotssmak eller i någon yoghurt dip.
Det är också gott och fräscht att skära den i bitar och blanda i grönsalladen eller att blanda i några stjälkar i den gröna smoothisen på morgonen. Och självklart också gått att ha i grytor och soppor. Men just nu föredrar jag den rå.

Med stor sannolikhet innehåller stjälkselleri något som jag har brist på just nu eller behöver fylla på förråden av. Därav mitt sug. Våra kroppar talar om för oss vad vi behöver. Suget efter en måltid  från hamburgerkedjan eller en påse Gott & Blandat är inte ett biologiskt sug utan snarare ett kemiskt eller psykologiskt sug. Om det är skräpmat du konstant känner sug på så är din kropp satt ur system och kan inte lyssna in de korrekta signalerna. Men om du börjar äta ren och nyttig mat så kommer du ganska snart att känna suget efter riktiga och nyttiga livsmedel.

Just stjälkselleri innehåller bitterämnen som hjälper matsmältningen och som främjar tarmarnas bakterieflora. Det kan vara en av anledningarna till att jag känner sug efter den. Jag jobbar fortfarande på att få bort de magsårsbakterier som ska ha funnits i min kropp i 40 (!) år. Stjälkselleri innehåller också många nyttiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Framför allt har de ett rikt innehåll av kalium, kalcium och magnesium. Magnesium vet jag att jag behöver fylla på och tar även tillskott för just nu.

Gillar du stjälkselleri?
Ungefär hälften av befolkningen tycker att den smakar gott medan andra hälften inte klarar av smaken alls. Det är en medfödd smakuppfattning som följer oss genom livet.
Jag är glad att jag hör till dem som gillar selleri.

Stjälkseller har länge förespråkats i olika dieter och ska enligt vissa vara det enda livsmedel som bränner fler kalorier än vad det innehåller. Om det stämmer ska jag låta vara osagt, men tesen kommer av att sellerin i sig innehåller väldigt få kalorier och många fibrer vilket gör att det går åt mycket energi (kalorier) för kroppen att förbränna den.
Selleri är bra i detoxsammanhang då den hjälper till att sätta fart på gallan och levern.
Även bladen kan ätas och blandas i smoothie, sallad eller strös över maten. Snyggt och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...