fredag 25 juli 2014

Ulrikas stekpannebröd - gott och nyttigt på 10 minuter


När jag fick veta för fyra år sedan att jag var allergisk mot vetemjöl så fick jag nästan panik. Vad ska jag äta istället för pasta? Och bröd?!?!?!
Det visade sig sedan inte vara något större problem. Jag hittade alternativ och har i ärlighetens namn inte saknat vare sig pastan eller brödet. Men ibland saknar jag "smidigheten" med bröd -  att snabbt kunna fixa något gott och mättande.
Det var vid ett tillfälle av hunger som detta bröd kom till. Jag ville göra något snabbt som var gott, mättande och självklart nyttigt.
Brödet innehåller skrädmjöl, som är stenmalet havre och hela havregryn. Havre kan innehålla gluten då vete eller andra sädesslag gärna sprider sig på åkrarna och kan finnas med när havren skördas. För många glutenintoleranta fungerar dessa små mängder utan problem, men är du extra känslig bör du välja glutenfri havre som är kontrollerat.

Du behöver (till en brödkaka):
1 ägg
½ dl skrädmjöl
½ dl havregryn
2 msk kokosmjölk
1 krm brödkrydda
kokosolja till stekning

Gör så här:
Blanda samman ägg och skrädmjöl ordentligt. Hälls sedan ner kokosmjölken och brödkryddan och blanda väl. Sist vänder du ner havregrynen i smeten. Stek i kokosoljan på medelvärme 2 - 3 minuter per sida. Sen är det bara att njuta av varmt och nybakat bröd.

På min macka ovan har jag lagt skivad tomat, ugnsstekt kycklingfilé, chevréost och ringlat över lite crema de balsamico.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...