måndag 28 juli 2014

Sömnproblem - magnesiumbrist kan vara orsaken

Kosttillskott är inget vi behöver äta för bara för sakens skull, men en del vitaminer och mineraler är det väldigt många av oss som behöver extra tillskott av då vi inte får i oss tillräckligt genom kosten eller då vår livssituation påverkar vårt upptag.
Som kostrådgivare rekommenderar jag de flesta att mellan september och fram till april ta tillskott av D-vitamin. De allra flesta mår också bra att ta ett tillskott av omega 3.

En annan mineral som jag gärna slår ett extra slag för och som vi kan behöva ta extra tillskott av periodvis är Magnesium. Oftast är det just mineraler som vi får brist på, vitaminerna får vi lättare i oss. Magnesium är en av våra vanligaste mineraler. Det finns rikligt av den i framför allt gröna bladgrönsaker men också i nötter och fullkornsprodukter.

Magnesium behövs för byggnaden av vårt skelett och för våra musklers och cellers funktion.
Vi får lätt brist på magnesium då vi har det stressigt under kortare eller längre tid, och då kan det vara läge att ladda upp med en kur. Vi kan märka bristen genom att vi får kramper i musklerna (ofta i benen), vi känner oss kanske tröttare och mer irriterade än vanligt. Man kan också känna av hjärtklappning, sova dåligt ofta få huvudvärk eller migrän eller vara förstoppade.
Många personer som  lider av depression har också magnesiumbrist, vilket inte är så konstigt då depressionen i sig utsätter kroppen för långvarig stress.
Det finns också studier som visar på att det kan finnas samband mellan magnesiumbrist och utveckling av typ 2 diabetes

Under ett par veckor märkte jag att jag sov sämre. Hade inte svårt att somna in, men vaknade flera gånger varje natt. Jag tänkte att det säkert hade att göra med att det var varmt och att jag därför sov oroligt. Men när jag sedan började känna av att jag på morgonen lätt fick kramp i vaderna så insåg jag att det säkert var brist på magnesium. Därför tog jag en kapsel av Helhetshälsas Magnesium Optimal och faktiskt så gav det effekt direkt - sov som ett barn hela natten därpå och kramperna är bort.
Nu tar jag tillskottet under några veckor för att bättra på förråden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...